FORSKER GRAND PRIX
Forsker Grand Prix: Eivind Hugaas Kolås
Frem mot finalen 28. september vil du gjennom artikler i På Høyden bli kjent med de fem stipendiatene fra UiB som skal konkurrere om å være den beste forskningsformidleren i Bergen.
Hvorfor vil du delta i Forsker Grand Prix?
Jeg tenkte at det hørtes ut som en artig utfordring som jeg kunne lære noe av. Jeg er utdannet lærer i matematikk, så formidling for meg er en ganske viktig del av forskningen og er noe jeg mener det bør fokuseres på. Derfor mener jeg at dette er en ganske kul arena å delta på hvor jeg kan fortelle om forskningen min.
Hva gjorde at du valgte dette fagområdet?
Da jeg studerte til å bli lærer syntes jeg etter hvert at matte og fysikk ble veldig teoretisk. Jeg reiste på utveksling og begynte å studere oseanografi og jeg syntes med en gang at det var kjekkere og mer interessant å studere matte og fysikk når en faktisk relaterte det til noe håndgripelig og det faktisk var noe i havet som jeg kunne ta målinger av og anvende. Det var også oseanografi jeg skrev master om, da skrev jeg om havstrømmer oppe ved Svalbard.
Hva kan din forskning brukes til?
I utgangspunktet handler det om å forstå Arktis, som er mitt fokusområde, og havstrømmene der. Det er i stor grad et uutforsket område og det skyldes jo at det er vanskelig å komme til. Det er gjort relativt få observasjoner der selv om Fridtjof Nansen var der på slutten av 1800-tallet. Det er fortsatt masse som er uutforsket, og med global oppvarming og klimaendringer øker behovet for å forstå hvilke endringer som skjer og hvordan det påvirker Arktis. Min forskning handler i stor grad å forstå hvordan det fungerer i dag slik at det kan anvendes i modeller som kan brukes til å si noe om framtiden.
Hva håper du å få ut av FGP?
Fokuset er å lære om formidling og det gjør jeg jo og på alle samlingene som vi har med coaching. Jeg har lært kjempemasse om å formidle og det å stå på scene. Det er viktig kunnskap som jeg tar med meg videre.
Hva ønsker du å gjøre når du er ferdig med dr.graden?
En del av meg syntes det er veldig spennende å forske. Samtidig er det først og fremst undervisning jeg brenner for. Det jeg synes er en utfordring med i akademia er at det virker så uoverkommelig å få en fast stilling. I stedet ender man gjerne opp med prosjektbaserte stillinger som oppleves litt usikkert. I tillegg må man gjerne bruke mye tid på å søke om prosjektmidler i stedet for å fokusere på undervisning eller forskningen. Utenom det har jeg tenkt masse på å gå tilbake til å være lærer og det kan godt hende at jeg gjør. Det som bekymrer meg da er om jeg får brukt det jeg har lært gjennom doktorgraden, eller om det blir kunnskap som forsvinner.
Det finnes jo også andre alternativer, som konsulentfirma som jobber opp mot havbruk for eksempel, og slike finnes det noen av rundt omkring her i Bergen.