SPESIALGLIMT

Larabanga, nordvestlige Ghana. Moské i leire datert til 1421 (ubb-bb-l-057-03).

Leiremoskéer, store smil, gribber på taket - og en lyseblå boble

Zoolog Bjørn Berlands fotografier fra et treårig opphold gir et unikt innblikk i folkeliv og kultur i Ghana på 1960-tallet, men også i en nordmann sin reiselyst og visuelle skapertrang.

Publisert Sist oppdatert

SPESIALGLIMT

Hver fredag presenterer de forskjellige delene av Spesialsamlingene, nemlig Manuskript- og librarsamlingen, Billedsamlingen, Skeivt arkiv og Språksamlingene, godbiter fra samlingenes spennende og varierte materiale i form av tekst, bilder og film.

Blant skattene i Universitetsbibliotekets fotografiske samlinger finnes det en egen liten sjanger med bilder tatt av bergensere i utlandet. En av dem ble presentert i På Høyden i desember, og følges her opp av Bjørn Berland, som dro med familien sin til Ghana i 1962 for å jobbe i tre år ved Universitetet i Kumasi, Ghanas nest største by.

Berland var zoolog ved Havforskningsinstituttet og UiB, og har fått mest anerkjennelse for arbeidet sitt innen dette feltet, med omfangsrik forskning om bl.a. parasitter, håkjerring og sel. Billedsamlingen har gleden av å kunne belyse en mer ukjent side av Berlands virksomhet – hans fotografi, her sett gjennom lysbilder fra Ghana 1962-65.

Denne fotografiske samlingen er utskilt fra Berlands faghistoriske samlinger, som finnes hos Manuskript- og Librarsamlingen ved UiB. Bildene gir et unikt innblikk i en nordmann sine reiser i Ghana.

Lyseblå boble

Den lyseblå boblen som dukker opp på flere av bildene, og av og til en Folkevogn-minibuss, tok Berland rundt over store deler av landet. Fargefotografiene gjenspeiler et engasjert blikk for omgivelsene, som i dag gir oss en rik dokumentasjon av landskap, folkeliv og kultur på 1960-tallet.

Reiseruten gikk på kryss og tvers over hele landet, og resultatet på kartet kan ses her. Vi får se yrende markedsliv i forskjellige regioner, gatehjørner i storbyen Kumasi, landskapsbilder fra Nigerdeltaet, folkedrakter og mye mer.

Alt observert med et blikk som kanskje er typisk for en vitenskapsmann, drevet av nysgjerrighet og klart fokus. Dette er tydelig i bildene av blomster som var nøye merket som botanikk. Andre motiv jeg vil fremheve er bilder av håndverk slik det ble praktisert i Ghana på 1960-tallet, som f.eks. veving, med vevstoler betjent av menn til produksjon av de fargerike ghanesiske tekstilene, kente-cloth.

Elven Volta ved Bamboi. Bilen til Berland på en av sine reiser på kryss og tvers i Ghana (ubb-bb-l-062-07). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Biafra – Nigerdelta, Øst-Nigeria (ubb-bb-l-055-04). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Ved Bosumtwi-sjøen i regionen Ashanti (ubb-bb-l-049-11). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Landsby i Nord-Ghana (ubb-bb-l-059-05). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Prampram ved kysten i Sør-Ghana, ikke langt fra hovedstaden Accra (ubb-bb-l-052-14). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Ukjent sted og bygning i Nord-Ghana, som ligner på moskéen i Larabanga (ubb-bb-l-059-03). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Marked i Kpong ved elven Volta. Berland fotograferte mange slike markeder omkring i Ghana (ubb-bb-l-052-03). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Fiskemarked ved byen Tema i sør (ubb-bb-l-037-72). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Gatemarked på ukjent sted i Ghana. Kan være i Kumasi (ubb-bb-l-026-11). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Fra et marked i Kumasi (ubb-bb-l-069-09). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Et litt mer dystert markedsbilde fra Kumasi, med salg av bushmeat og gribber på takene (ubb-bb-l-048-48). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Blomsterbilde med tittelen «Garden Plant. Kumasi, okt 64» (ubb-bb-l-050-03). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
En plante med det klingende navnet «Ashanti Blood» (ubb-bb-l-050-05). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Mann som vever kente-tøy (kente-cloth) (ubb-bb-l-038-43). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Håndverk. Produksjon av keramikk (kokekar) uten dreiebenk (ubb-bb-l-064-01). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Fisking med strandnot ved byen Tema i sør (ubb-bb-l-053-07). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Støting av kokte røtter (Cassava) til produksjon av Fufu i Larabanga våren 1965 (ubb-bb-l-057-06). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Bildet viser trolig Workers Festival i Kumasi (ubb-bb-l-007-16). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Durbar i Kumasi, hvor høvdinger kommer for å vise sin respekt til kongen av Ashanti (ubb-bb-l-068-01). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Tromming i New Offinso januar 64 (ubb-bb-l-049-01). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Et av de tallrike portrettene, tatt ved kysten i Sør-Ghana. Nederst til venstre ses røykt fisk som trolig skal selges på et marked (ubb-bb-l-013-46). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.
Høvdingen i byen Ngelekazo (ubb-bb-l-063-03). Han hadde vært i Norge i forbindelse med en flaskepost fra NRK-programmet «Vi går om bord» med Erik Bye, og kalte sønnen (og sønnesønnen) sin opp etter ham. Mer info om dette finnes på NRK (https://tv.nrk.no/serie/afrika-1966/sesong/1/episode/2/avspiller) og Nasjonalbiblioteket (https://www.nb.no/items/a923b9d86809ec76594df598565384f9?page=5&searchText=ngelekazo). Foto: Bjørn Berland. Billedsamlingen, UBB.

Tilfeldig vitenskap?

Utenom den påpekte observerende kvaliteten er det ikke mange tydelige lenker til vitenskapsmannen og zoologen i denne foto-samlingen. Bortsett fra en muligens nokså tilfeldig en: bildet som har et flatklemt insekt på billedoverflaten, noe som for undertegnedes ufrivillig-trente øye ser ut som en velskapt flått.

Her et utsnitt av bilde:

ubb-bb-l-067-17

Hvordan flåtten har havnet der er uvisst, om det var under fremkallingsprosessen i Ghana, eller ved innrammingen av lysbildene tilbake i Bergen. Men insektet er der, flatklemt på billedoverflaten, uten å ha blitt fotografert og likevel en slags dokumentasjon. Det er særdeles merkelig og samtidig ganske passende, når det er del av en zoolog sin billedsamling, og gir oss muligheten til å avslutte med undring.

Powered by Labrador CMS