SPESIALGLIMT
1950-talls Fotografi og Midtøsten-forskning i ny utstilling på Universitetsbiblioteket
En ny utstilling på Universitetsbiblioteket viser FN-fotograf Jørgen Grindes bilder av palestinske flyktningeleir i flere land i Midtøsten. Fotografiene fra Billedsamlingens arkiv ledsages av tekster om fremstillinger av flyktninger, og om FNs arbeid med palestinske flyktninger.
Torsdag 26. januar åpnet utstillingen med tittelen «Mer enn det humanitære blikket». Utstillingen er resultat av et langvarig samarbeidsprosjekt mellom postdoktor Kjersti G. Berg ved CMI og Billedsamlingen, og kombinerer arkivarbeid og forskning. Utstillingen er et godt eksempel på hvordan man kan åpne arkivobjekter i forskjellige retninger med rikholdig informasjon.
Utstillingen består hovedsakelig av svart-hvitt fotografier i tillegg til noen få fargebilder. For det endelige billedutvalget har vi gravd i Grindes arkiv på Billedsamlingen, hvor det finnes bilder fra to reiser til Midtøsten i 1957/57 og 1959.
Utstillingens tittel «Mer enn det humanitære blikket» peker mot det humanitære blikket i tradisjonelle fotografier av flyktninger, som for eksempel i fremstillinger av FNs humanitære arbeid. Jørgen Grindes fotografier av palestinske flyktninger på 1950-tallet inneholder flere elementer som peker utover det klassiske humanitære blikket. Utstillingen vektlegger hvordan Grindes fotografier tilbyr uvanlige perspektiv på livet i flyktningeleirene, med glimt av hverdagsliv og politisk kontekst, i bilder som vanligvis ikke ble valgt av FN til informasjonsmaskineriet sitt. Dette gjelder eksempelvis motiv som viser FN-soldater i møte med lokalbefolkningen, demonstrasjoner til ære for FNs innsats i Gaza og bilder av grønnsaksmarkeder og skomakere.
Grunnlaget for disse bildene er en nesten fullstendig
samling med kontaktkopier
fra hans reiser. Disse gjengir Grindes skissemateriale og inkluderer mange av
bildene som ikke ble valgt ut av Grinde og FN, og som aldri før har blitt vist
i offentligheten. De inneholder bortimot alle bildene Grinde tok, og
gjenspeiler dermed hans bevegelser og motivvalg, samt hva han valgte bort. Vi
viser flere slike kontaktkopier i utstillingen for å synliggjøre sammenhengen mellom
det enkelte bildet og helheten det er en del av. I tillegg til at vi synes
kontaktkopiene er utrolig fine og fascinerende i seg selv, i og med at bildene
tilsynelatende får mer liv og bevegelse enn enkeltbilder, som i en slags
storyboard.
Utstillingen følges av en utstillingskatalog og en nettside med utfyllende informasjon om historie og FNs arbeid med palestinske flyktninger. Flere av tekstene tilbyr billedtolkninger av Midtøsten-forskere som deler av kunnskap og egne erfaringer fra området.
Med denne utstillingen ønsker vi å vise et arkiv med noen av mulighetene for tematisering, fortolkning og fortelling. Den handler om en fotograf som tok bilder på 1950-tallet med sine instruksjoner, sitt blikk og sin egen innlevelse.
Men hadde Grinde et blikk for «noe mer», eller er det hans arkiv som gir oss ikke tilsiktede assosiasjonsmuligheter?
Se hele samlingen med kontaktkopier her.