NYHET

Styremøte 13. mars

Torsdag 13. mars er det møte i universitetsstyre der blant annet årsrapport for 2024 og ny husleiemodell for UiB skal vedtas.

Publisert Sist oppdatert

Under torsdagens møte skal styret få en orientering om pilotprosjekter for redesign av studieprogram for å innlemme digital kunnskap og forståelse i utdanningene ved UiB. Prosjektene og midlene har en klar sammenheng med UiB sine strategiske mål om at universitetet skal utdanne kandidater som kan forme morgendagens samfunn, arbeids- og næringsliv med perspektiver fra ulike fagområder.

Her kan du lese saksfremlegget.

I 2024 ble det nedsatt en arbeidsgruppe som skulle foreta en gjennomgang av husleiemodellen til UiB. Arbeidsgruppen har levert sin rapport, og i styresaken drøftes de mest sentrale punktene. Arbeidsgruppens mandat var å utrede alternative modeller for fordeling av universitetets utgifter til bygg som også vektlegger insentiver for effektiv arealbruk.

Årsrapport og HR-status

Universiteter og høyskoler skal innen 15. mars 2025 sende sin årsrapport til Kunnskapsdepartementet. Rapporten skal gi et dekkende bilde av virksomhetens resultater og gi departementet grunnlag for å vurdere måloppnåelse og ressursbruk. To dager før fristen skal universitetsstyret behandle UiBs årsrapport. Her kan du se årsrapporten og styresaken.

I 2019 ble UiB tildelt statusen HR Excellence in Research (HREiR) av EU-kommisjonen. Grunnlaget for tildelingen var en søknad der UiB vurderte egen praksis opp mot prinsippene i European Charter for Researchers og Code of Conduct for the Recruitment of Researchers. For å beholde statusen, trengs en resertifisering hvert tredje år. UiB skal innen fristen 7. april blant annet levere en oppdatert tiltaksplan for oppfølging av de 20 prinsippene i nye European Charter for Researchers. Her er styresaken og forslag til tiltak.

Styremøtet strømmes, og kan sees øverst i saken, torsdag klokken 10. 

Her er en oversikt over alle sakene styret skal behandle.

Powered by Labrador CMS