NYHET
Stor suksess for Lærernes dag
Fredag 31. januar arrangerte Lektorsenteret på UiB den årlige konferansen "Lærernes dag", en møteplass for lærere i Vestland fylke. Dagen ble en stor suksess med nærmere 2200 deltakere, fordelt på en rekke arrangement rundt på campus.
Lærerne ble invitert til en hel dag med mulighet for faglig oppdatering i form av forelesninger om aktuell forskning innenfor ulike fagfelt. Universitetet lokket med et spennende program som dekket et bredt spekter av temaer, blant annet innen digital kompetanse, kunstig intelligens og innovasjon. Endre Brunstad, professor og faglig leder for Lektorsenteret ved UiB, er godt fornøyd med årets program.
– Vi er stolte over å kunne tilby et så mangfoldig program som belyser aktuelle temaer innen digital kompetanse og kunstig intelligens. Dette er områder som blir stadig viktigere i skolen, og det er avgjørende at lærere er godt rustet til å møte disse utfordringene, sier Brunstad.
Innovasjonskompetanse med KI
Postdoktor Fride Klykken presenterte prosjektet "Delta i data!", som utforsker hvordan analoge spill kan fremme digital læring og deltakelse blant elever. Spillpakken ble distribuert til over 40 videregående skoler i Vestland, med mål om å skape et inkluderende rom for utvikling av grunnleggende ferdigheter knyttet til digitale data. Klykken delte innsikt i læreres og elevers erfaringer med bruk av spillpakken.
Professor Lars Nyre fra Institutt for informasjons- og medievitenskap diskuterte hvordan elever kan utvikle innovasjonskompetanse ved å skape samfunnsverdi med KI-teknologi. Gjennom TekLab-prosjektet har Nyre og hans team utforsket pedagogiske metoder for å undervise i ny teknologi, med fokus på verdiforslag og prototyping. Han understreket viktigheten av at elever mestrer både design og entreprenørskap for å håndtere teknologiutviklingen i samfunnet.
Førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka belyste personvernutfordringer knyttet til generativ KI, som ChatGPT. Hun tok opp spørsmål rundt bruken av personopplysninger i treningen av slike modeller og hvilke rettigheter enkeltpersoner har under GDPR.
Professor Torger Kielland diskuterte opphavsrett i forbindelse med kunstig intelligens. Han tok for seg hvordan tjenester som ChatGPT og DALL-E genererer tekst og bilder, og hvilke rettigheter opphavere har når deres verk brukes i opplæringen av KI-modeller.
Retorisk medborgerskap og elevers selvtillitProfessor Jens E. Kjeldsen holdt et innlegg med tittelen "Tillit til å tale", der han fokuserte på betydningen av tillit og selvtillit for unges deltakelse i offentlig debatt. Han trakk paralleller mellom dagens elever og historiske eksempler fra 1800- og 1900-tallet, og diskuterte hvordan klasse og kultur påvirker en persons følelse av autoritet og evne til å uttrykke seg.
Kjeldsen presenterte funn fra prosjektet "Derekrit", som undersøker elevers opplevelser fra talekonkurransen "Ta ordet!", og identifiserte hvilke elever som føler seg berettiget og motiverte til å ta ordet, samt hvilke som ikke gjør det.
Et innblikk i forskningen ved UiB
Lærernes dag er en gylden mulighet for lærere til å få innblikk i mye av den inspirerende og engasjerende forskningen som gjøres ved UiB.
– Det er en unik mulighet for faglig påfyll og erfaringsutveksling. Vi håper at deltakerne drar nytte av de innsiktene som deles her og tar dem med tilbake til sine klasserom, avslutter Endre Brunstad.