NYHET

Videoen med eksempler fra undervisningen til Rune Mentzoni har nådd over 700.000 Facebook-brukere.

Nådde over 700.000 med psykologi-undervisning

Foreleser Rune Mentzoni gjør psykologiske eksperiment på barna og filmer det til undervisningen sin. Det gikk viralt på Facebook.

Publisert Sist oppdatert

RUNE MENTZONI

– Jeg underviser i utviklingspsykologi. Da passer det fint at jeg har tre barn i litt forskjellig alder. Barna blir villig med på eksperimenter og lar meg filme dem, sier trebarnsfar og førsteamanuensis Rune Mentzoni ved det psykologiske fakultet.

Kreativ undervisning i koronatid

Mange sliter med kreativ undervisning i koronatid. Mentzoni har lenge brukt videoer av barna i undervisningen sin for psykologistudentene ved UiB. Da koronaen kom og hjemmekontoret var et faktum, ble barna ekstra tilgjengelige. Barna er nå 5, 8 og 14 år og alle synes det er gøy å bidra til pappas undervisning.

Rune Mentzoni.
Rune Mentzoni.

– Barna synes det er gøy å være med på videoene og det gjør undervisningen min mer variert, sier Mentzoni.

Når vi fikk eksempler i form av anekdoter og videosnutter ble det lettere å relatere til temaene han tok opp.

Nina Petersen, tidligere student

Tidligere psykologistudent Nina Petersen er en av dem som har blitt undervist av Mentzoni.

– Han var rett og slett skikkelig dyktig på å gjøre oss engasjert og interessert i faget, samtidig som han formidlet kunnskapen sin på en god og lettfattelig måte. Når vi fikk eksempler i form av anekdoter og videosnutter ble det lettere å relatere til temaene han tok opp, sier Petersen.

Les reportasje i Bergensavisen om Mentzonis metoder.

Testet teorien

Rune Mentzoni tester ut konserveringsteorien på barna Aslak (5) og Even (7). Her har de besøk av TV2.
Rune Mentzoni tester ut konserveringsteorien på barna Aslak (5) og Even (7). Her har de besøk av TV2.

I løpet av 2020 laget han blant annet en video med de to yngste barna Even (7) og Aslak (4) der han testet konserveringsteorien.

Teorien går ut på at barn i ulike utviklingsstadier tolker en situasjon ulikt. I dette tilfellet var det en juice-test der Mentzoni tok juice fra et lite glass til et større. Minstemann på fire trodde da at det ble mer juice i det høye glasset. Dette viste at han var i det før-operasjonelle stadiet, mens storebroren var i det konkret-operasjonelle stadiet.

Forsøk gikk viralt

Desken ved UiB laget et sammendrag av videoen som ble lagt ut på UiBs Facebook-profil.

– Jeg hadde aldri trodd videoen skulle nå så langt ut, men det er jo både litt skummelt og veldig gøy på en gang

Rune Mentzoni, foreleser

Her lot ikke reaksjonene vente på seg. I skrivende stund har videoen blitt nådd av av 720.000. Mange har delt og kommentert undervisningen.

– Jeg hadde aldri trodd videoen skulle nå så langt ut, men det er jo både litt skummelt og veldig gøy på en gang, sier Mentzoni. Barna hans har også fulgt med på visningstallene for videoen.

- Tenåringen i huset synes det er litt kjedelig at småbrødrene er blitt internettkjendiser, ler foreleseren.

Hordaland i Dag intervjuet Mentzoni om undervisningsmetoden hans på sendingen 4.mai.

TV2 har også laget reportasje om Mentzoni og barna.