Prorektor Pinar Heggernes oppfordrer de studentene som ikke har opprettet tofaktor-pålogging til å gjøre det så raskt som mulig.
Prorektor Pinar Heggernes oppfordrer de studentene som ikke har opprettet tofaktor-pålogging til å gjøre det så raskt som mulig.

3 av 4 studenter har aktivert tofaktor-pålogging

Etter at UiB innførte obligatorisk tofaktor-pålogging for alle studenter mandag 15. november, har nesten 15 000 studenter aktivert tofaktor-pålogging for sin brukerkonto.

Publisert Sist oppdatert

TOFAKTOR-PÅLOGGING

Viktige endringer som er gjennomøft:

Mandag 15. november:

  • Obligatorisk tofaktor-pålogging for studentene ble slått på, med 14 dagers frist for å aktivere.

Onsdag 21. desember:

  • 14 dagers frist ble fjernet. Ingen får logget på før tofaktor-metode er satt opp.

Informasjon og hjelp

Mer informasjon, gjør-det-selv-veiledninger og kontaktpunkt for hjelp finner du på uib.no.

Det betyr at det er 3 av 4 studenter som har satt opp tofaktor-pålogging så langt. Takk til dere for at dere tar IT-sikkerheten på alvor, sier prorektor Pinar Heggernes, og fortsetter med å oppfordre resten av studentene på UiB til å sette det opp så snart som mulig.

Målet er at de ca. 5000 resterende studentene også får tofaktor-pålogging på plass så snart som mulig.

Forebygge alvorlige sikkerhetshendelser

I lys av stadig økende trusler mot IT-sikkerheten ønsker UiB å forebygge alvorlige IT-sikkerhetshendelser. Innføring av tofaktor-pålogging for ansatte ved UiB ble fullført i forbindelse med sikkerhetssprinten som IT-avdelingen gjennomførte i oktober.

Prorektor forteller at som resten av samfunnet har universitets og høyskolene i Norge sett en økning i alvorlige dataangrep de siste par årene. Misbruk av brukernavn og passord på avveie er ofte første steg i slike angrep.

– Hvis en brukerkonto er sikret med tofaktor-pålogging, er det et av de mest effektive sikkerhetstiltakene vi har og vil redusere sårbarheten for at noen bryter seg inn betydelig, påpeker Heggernes.

Unntak for studenter som har eksamen

Ettersom UiB innfører tofaktor-pålogging i en periode hvor mange studenter er midt oppe i eksamen, er det viktig å sikre studentene i minst mulig grad blir berørt av omleggingen når de har eksamen. Derfor vil krav om tofaktor-pålogging blir slått av under eksamen for de studentene det gjelder. Dette inkluderer også hjemmeeksamen og andre vurderingsformer med levering i Inspera Assessment. Derimot vil obligatoriske innleveringer i for eksempel Mitt UiB ikke bli unntatt.

UiB iverksetter disse tiltakene både for å sikre UiB sine systemer, men også for å redusere sannsynligheten for at den enkelte student eller ansatt opplever datainnbrudd på sin egen konto. Det er svært ubehagelig å oppleve at noen misbruker brukerkontoen din. Det er også anbefalt å sette opp tofaktor-pålogging på alle tjenester som tilbyr dette, for eksempel sosiale medier. Tofaktor-pålogging er et av de enkleste tiltakene man kan iverksette for å unngå datainnbrudd.

Powered by Labrador CMS