NYHET

Kommunikasjonsdirektør Tor Godal ønsker ansatte og studenter velkommen til På Høyden.
Kommunikasjonsdirektør Tor Godal ønsker ansatte og studenter velkommen til På Høyden.

- Velkommen til nye På Høyden!

På Høyden gjenoppstår – nå som intern kommunikasjonskanal og lokal debattarena for ansatte og studenter ved Universitetet i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg må innrømme at jeg er litt stolt i dag, når vi endelig kan ønske velkommen til nye På Høyden, smiler en fornøyd Tor Godal.

Universitetets kommunikasjonsdirektør klipte den digitale snoren mandag klokken 14, og åpnet dermed den nye interne kommunikasjonskanalen ved Universitetet i Bergen.

- Etter at Khrono selv tok initiativ til å legge ned sin satsing i På Høyden, var det helt naturlig for oss å overta den merkevaren som På Høyden er ved UiB, sier han.

Det var allerede i februar at styret ved Universitetet i Bergen vedtok å ta På Høyden tilbake til Kommunikasjonsavdelingen, og bruke plattformen som en intern kanal for kommunikasjon. Godal mener at dette grepet utvider UiB-ansattes mulighet for god kommunikasjon og medvirkning i interne prosesser.

Sikrer lokal debatt

Hele Universitetet i Bergen, inklusive universitetsstyret, har vært svært opptatt av at den nye interne kommunikasjonskanalen skal sikre lokal debatt.

- Det blir ivaretatt, lover Godal, og oppfordrer alle til å ta del i debatten.

- En frisk meningsutveksling er en styrke for universitetsdemokratiet, og vi vil ha stor takhøyde for ulike ytringer i På Høyden. Og her har jeg en beskjed til alle UiB-ere – nå må dere bruke På Høyden, sende inn debatter og ytringer for å gjøre siden levende!

Skal ikke drive kritisk journalistikk

- Så er det viktig å minne om at den nye På Høyden er noe helt annet enn den redaksjonelle På Høyden som leserne har vært vant med tidligere, påpeker han.

Tidligere har På Høyden vært en del av Khrono, og det journalistiske arbeidet har vært underlagt Redaktørplakaten.

- Det er ikke oppgaven til en internkommunikasjonskanal å drive kritisk og uavhengig journalistikk. Det blir ivaretatt av de redaktørstyrte mediene. Den nasjonale universitetsavisen Khrono, der UiB er en av de største eierne, har en sterk tilhørighet i Bergen med egen redaksjon. Dessuten ser vi også at de andre tradisjonelle mediene i Bergen i stor grad interesserer seg for det som skjer ved UiB.

Godal lover at Kommunikasjonsavdelingen skal stå på for å lage nye På Høyden så god som mulig, og håper at hele organisasjonen bidrar til nysatsingen.

- Vi er helt avhengige av at UiB-erne tar i bruk denne kanalen og jeg håper at ansatte og studenter sender inn tips om saker, innlegg, ytringer, deltar i debatten og gir oss ris og ros.

- Her kan du som UiB-ansatt eller student være med å påvirke at vi alle får en god internkommunikasjonskanal, sier en oppglødd kommunikasjonsdirektør.

Har du tips til noe du mener På Høyden bør skrive om? Tips oss på e-post: [email protected]