NYHET

F.v. Prorektor Pinar Heggernes, tidligere leder av fagutvalget Curie, Karolina Berg, nåværende leder Eivind Femtehjell og nestleder i Studentparlamentet ved UiB, Andrea Nesvik Voss.
F.v. Prorektor Pinar Heggernes, tidligere leder av fagutvalget Curie, Karolina Berg, nåværende leder Eivind Femtehjell og nestleder i Studentparlamentet ved UiB, Andrea Nesvik Voss.

Læringsmiljøprisen 2022 til fagutvalget Curie

Fagutvalget Curie ved studieprogrammet Medisinsk Teknologi på Kjemisk Institutt mottok fredag 25. november Universitetet i Bergens læringsmiljøpris.

Publisert Sist oppdatert

Prisen fikk de blant annet fordi de har vært pådrivere for flere tiltak som har hatt positiv effekt på læringsmiljøet på studieprogrammet i medisinsk teknologi.

Det var prorektor Pinar Heggernes og nestleder i Studentparlamentet ved UiB, Andrea Nesvik Voss som delte ut prisen til fagutvalget.

– Jeg ønsker å gratulere fagutvalget Curie med årets Læringsmiljøpris ved Universitetet i Bergen. Arbeidet de gjør, kan være til stor inspirasjon ved andre på hele universitetet. Engasjementet de viser er svært viktig for studentenes trivsel på studieprogrammet, og jeg unner dem virkelig denne prisen, sier Heggernes.

Hun får støtte fra studentparlamentets nestleder.

– Fagutvalget Curie har gjort mye positivt for studentene. De har gjennomført tiltak som er både sosiale, faglige og arbeidstrettede, og jeg vil derfor gratulerer fagutvalget med Læringsmiljøprisen 2022. Vi håper det vil være til inspirasjon for andre studenter og fagutvalg, sier Andrea Nesvik Voss, nestleder i Studentparlamentet ved UiB.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

Fagutvalget Curie har vært engasjerte og selvgående, og satt i gang flere viktige tiltak på instituttene. Få personer har satt i gang bærekraftige og langsiktige løsninger, og har vist solide resultater på kort tid. Dette viser seg spesielt gjennom at Curie skaffet studentene egne studentarbeidsplasser i tillegg til instituttene sine, og gjennom de viktige arrangementene CurieLectures. Juryen vil også poengtere at tiltaket CurieLectures kan bidra til rekruttering fra master til ph.d., i tillegg til at det knytter et nytt fagmiljø tettere.

Juryen fremhever det som noe positivt at Læringsmiljøprisen går til et fagutvalg, spesielt når Curie har vist et stort engasjement på flere områder langt utover hva som til vanlig forventes av et fagutvalg. Det tverrfaglige fagutvalget har tiltak som både er sosiale, faglige og arbeidsrettede. Nominasjonen inneholdt god og grundig dokumentasjon.

Læringsmiljøprisen vil brukes til videreføring av tiltakene, slik som CurieLectures. Juryen vurderer at tiltakene bidrar til et godt læringsmiljø, og har stor overføringsverdi til andre læringsmiljøer.

100 000 kroner i prispenger

Læringsmiljøprisen er på kr. 100 000,- samt diplom. Prisen skal i sin helhet brukes til utviklingstiltak som kan bidra til å styrke og utvikle selve læringsmiljøet i samsvar med prisvinnerens ønsker.

Formålet med prisen er å gi anerkjennelse til miljøer eller enkeltpersoner ved universitetet som lykkes i å legge forholdene spesielt godt til rette for studentenes læring gjennom faglig, pedagogisk og sosial innsats eller gjennom tilrettelegging av læringsmiljøet. Dette omfatter det fysiske, det psykososiale, det pedagogiske, det organisatoriske og det digitale miljøet, i tillegg til universell utforming.

Prisen ble vedtatt i 2008, og ble delt ut for første gang i 2009. Prisen bør fortrinnsvis tildeles tiltak som har et bredt nedslagsfelt og er allment overførbare til andre læringsmiljø. Prisen kan tildeles en ansatt, et læringsmiljø (et institutt eller en faggruppe innen et eller flere institutt), en administrativ enhet eller en annen enhet eller organisasjon ved UiB med ansvar for en avgrenset studie- eller undervisningsvirksomhet.

Powered by Labrador CMS