NYHET

Studentmedarbeiderne på IT-avdelingen. Fra venstre: Kaspar Tvedt Moberg, Hrafnhildur 'Osk Sverrisdottir, Thomas Thunes, Sondre Bergsvåg Risanger, Eirik Djupvik Skjerve og Ayla Aune. Ikke på bilde: Jonas Lund Qvigstad

Studentmedarbeidere på UiB

Visste du at flere studenter ikke bare studerer ved Universitetet i Bergen, men at de også jobber her? Noen jobber som seminarledere og andre jobber i administrasjonen, for eksempel i IT-avdelingen.

IT-avdelingen ansatte i høst sju studentmedarbeidere, På Høyden har tatt en prat med to av disse studentmedarbeiderne. De som jobber på IT-avdelingen startet nå i høst. De forteller om sine erfaringer.

– Så langt er det veldig kjekt å jobbe på IT-avdelingen. Mye nytt å sette seg inn i og det er spennende å få et innblikk i hvordan en stor organisasjon som UiB fungerer og da spesielt IT-avdelingen. I tillegg er det kjekt å ha en deltidsjobb som er relevant for det jeg studere. Jeg får god erfaring med å sette teori ut i praksis, sier Eirik Djupvik Skjerve.

Eirik studerer informasjons- og kommunikasjonsteknologi og har startet på tredje året av bacheloren. Han synes det er spennende å se hva som skjer under panseret på UiB, det er mye IT-relatert som en ikke tenker på i hverdagen som skal være på stell, både for ansatte og studenter.

En av Eiriks kolleger er Ayla Renate Aune. Hun er inne i sitt første semester på en master i medier og kommunikasjon. Og ble litt overrasket over hva jobben innebar når hun startet.

– For å være ærlig, trodde jeg at jeg søkte på en stilling som IT-assistent som er ute på fakultetene og hjelper folk med store og små IT-problemer. Men dette er noe helt annet, her jobber vi med prosjekter som er med på å utvikle hvordan vi jobber med IT på UiB. Jeg jobber med UiB Flyt. Det er en pilot som skal hvor vi jobber for at ulike oppgaver på UiB skal gå raskere, enklere og mer smidig gjennom ulike roller, sier Aune.

Ønsker å utfordre

Tore Burheim, IT-direktør

– IT-avdelingen har i en årrekke ansatt studenter på deltid som brukerstøtte for sine medstudenter ute på fakultetene. Nå knyttes de betydelig tettere på den sentrale IT-avdelingen i syv nye stillinger som i enda sterkere grad utfordrer studentenes tekniske kunnskap og kompetanse, sier IT-direktør Tore Burheim.

Studentene skal jobbe med å videreutvikle den «Digitale arbeidsflaten», publisering på uib.no, administrative systemer og dataflyt.

– En av studentmedarbeiderne jobber med UiB sin Microsoft 365-portefølje. De siste årene med korona og hjemmekontor har gjort at bruken av digitale samhandlingsløsninger, som for eksempel Teams, har eksplodert. Dette gir et økt behov for å både forvalte og videreutvikle løsningene innen det vi kaller «Digital arbeidsflate». Studentmedarbeiderne er verdifulle i dette arbeidet, sier Burheim?

Studentene er ansatt i 30 % stillinger i Seksjon for digitale produkter og virksomhetstjenester og gruppen for digital administrasjon og formidling.

– Jeg har stor tro på å koble nyutdannede med erfarne IT-ansatte. Derfor er studentene satt i team med erfarne IT-utviklere og fageksperter. De vil også få hver sin mentor, som vil være en sparringspartner i arbeidshverdagen og bidra i å utvikle kompetanse. sier Burheim.

Gøye og flaue opplevelser

Selv om begge to startet i høst har de rukket å få minnerike opplevelser både av det gøye og flaue slaget.

– Jeg husker at jeg meldte meg på UiB Flyt på en onsdag og allerede torsdag skulle det være kickoff. Jeg og en av de andre studentene ble bedt om å delta, og når vi kom dit i hettegenser og dongeribukse møtte vi masse folk i dress og kjoler. Det var litt flaut, spesielt når vi gikk rundt i lokalet og minglet og pratet med ledere om prosjektet vi ikke hadde rukket å sette oss inn i enda. Det var litt flaut der og da, men veldig hyggelig å bli kjent med folkene, sier Aune.

– Det jeg husker best så langt er vel andre fredagen jeg jobbet her, da bestilte sjefen pizza, også spilte vi på en gammel spillkonsoll fra 90-tallet på en storskjerm vi har i fellesområdet her. Det var en fin avslutning på uken, sier Skjerve.

Powered by Labrador CMS