Sikkerhetsmåneden

Mange ansatte og studenter ved UiB jobber på hjemmekontoret. IT-avdelingen kommer med råd til hvordan man jobber tryggere hjemmefra.
Mange ansatte og studenter ved UiB jobber på hjemmekontoret. IT-avdelingen kommer med råd til hvordan man jobber tryggere hjemmefra.

Kriminelle utnytter koronasituasjonen

IT-avdelingen ber studenter og ansatte som jobber på hjemmekontoret om å være oppmerksomme. – Slik gjør du jobben på hjemmekontoret tryggere.

Publisert Sist oppdatert
Sjefsingeniør ved IT-avdelingen, Magne Bergland på hjemmekontoret.
Sjefsingeniør ved IT-avdelingen, Magne Bergland på hjemmekontoret.

- Like sikkert som det kommer melding fra «Posten» om «uhentede pakker» rett før jul, kommer det nå uønsket e-post knyttet til hjemmekontor eller koronasituasjonen. Målet er det samme: Å få deg til å klikke på en lenke og oppgi ditt brukernavn og passord, sier Magne Bergland, sjefsingeniør ved universitetets IT-avdeling.

Etter at koronapandemien rammet verden, har de aller fleste av oss til tider jobbet fra hjemmekontoret. E-poster leses også gjerne på forskjellige plattformer som pc, mobil eller nettbrett. Bergland sier e-poster fra avsender med onde hensikter, utgjør en ekstra fare når man bytter mellom enheter å lese e-postene på. Gjerne fordi små detaljer som kan avsløre en falsk e-post på PC-skjerm, kan være mindre synlige på mobilen eller nettbrett.

Skill mellom jobb og privat

- Vi må rett og slett trene på å tenke en ekstra gang. Ser e-posten fra «Netflix» litt rar ut, så sjekk den på PC-en i ro og mak før du klikker på lenkene, er det klare rådet fra Bergland.

Mange ansatte og studenter ved UiB bruker privat utstyr til å jobbe på UiBs nettverk hjemmefra – det er helt greit, ifølge IT-avdelingen. De mener allikevel det er lurt å skille mellom privat- og jobbruk, for eksempel at man ikke bør lagre jobb-dokumenter og lese jobb-mail på samme brukerkonto som andre i familien bruker.

- Og mens vi er inne på privat PC; ikke jobb med en brukerkonto som har administrator-tilgang. På den måten reduseres risikoen for at uønsket programvare skal ødelegge datamaskinen, sier han.

Lurt å holde oversikt over filene

For noen kan det bli vanskelig å holde en oversikt over alle filer når man bytter mellom ulike enheter i jobben. Noe lagres i iCloud fra iPaden, noe på UiB-området, og noe på en minnepinne som sto i hjemme-PCen. Bergland anbefaler å samle alle jobb-relaterte dokumenter på ett sted hvor det er lett tilgjengelig, og ikke minst sikkert.

- Vi er nå i ferd med å ta i bruk OneDrive som er en del av Microsoft 365-pakka på UiB. Der kan man lagre filene sikkert, og de er lett tilgjengelige fra hvor som helst. Man kan også dele filene med andre. Hvis man konsekvent bruker den til alle jobb-ting, og har det private et annet sted, er grunnlaget lagt for trygg oppbevaring av data i alle fall, sier han.

Hvis man ikke har gjort det allerede, mener IT-avdelingen det er nyttig å gjøre seg kjent med UiBs ulike systemer for hjemmekontorbruk: VPN kobler til UiBs nett så du får tilgang til bl.a. fellesområder og bibliotekressurser. Skrivebord.uib.no og saksbehandler.uib.no gir tilgang til et større knippe UiB-tjenester. Da trenger du kanskje ikke installere så mye på din hjemme-PC. Man kan finne informasjon om disse ved å søke i UiB hjelp.

Videre minner Bergland om at tradisjonelle råd om IT-sikkerhet alltid er gyldige.

- Bruk ulike passord på ulike systemer, og bruk i alle fall et eget passord til UiB-kontoen som du ikke bruker andre steder. Bruk tofaktor-pålogging der du kan! Vi er i ferd med å innføre det for sentrale systemer på UiB. Det reduserer faren for skade hvis passord skulle komme på avveie. Det er naturligvis viktig på jobb-kontoen, men man bør også bruke det på Facebook, Google og andre tjenester man bruker privat. Og ikke minst: Spør IT-avdelingen hvis du trenger hjelp eller er i tvil, avslutter han.