UIB TJENESTEUTVIKLING
Relansererer UiB Tjenesteutvikling
UiB Tjenesteutvikling relanseres med både nytt konsept og ny leder. Et nytt og viktig spor fremover er å samle kompetansen som finnes i organisasjonen rundt tjenesteinnovasjon og utvikling.
Fra 2025 er UiB Tjenestevikling styrket med en tydelig funksjon for støtte og hjelp til forbedringsarbeid. Dette vil bidra til å heve kvaliteten på administrasjonens tjenester.
– UiB Tjenesteutvikling skal fortsette å være en arena for utvikling og erfaringsdeling, hvor vi er nysgjerrig og kreative i møte med brukerbehov, og støtter opp om ambisjonen om en helhetlig administrasjon i sine aktiviteter, sier den nye lederen Elisabeth Nesheim, seniorrådgiver ved HR-avdelingen.
Stort engasjement hos ansatte
Relanseringen av UiB Tjenesteutvikling ble markert under et frokostseminar i Smauet café med tittelen: "Hvorfor skal jeg bruke tid på det?" Det ble en inspirerende og informativ morgen med et friskt blikk på tjenesteinnovasjon, brukernær utvikling og samarbeid. Her fikk de fremmøtte først mingle med gode kolleger før programmet startet.
– Jeg er glad for det store oppmøtet, og tror det viser et stort engasjement blant de ansatte for å lære mer om å utvikle og tilby gode tjenester og støtte, sier Elisabeth Nesheim.
Kobler tjenesteutvikling og IT
Programmet for frokosten ble åpnet av assisterende universitetsdirektør Kari Fuglseth med en presentasjon av UiB Tjenesteutvikling i 2025.
Det viser et stort engasjement blant de ansatte for å lære mer om å utvikle og tilby gode tjenester og støtte
Seniorrådgiver Elisabeth Nesheim
– En innovativ tilnærming til drift og utvikling av det administrative arbeidet ved UiB er viktigere enn noen gang, og dette er noe vi absolutt skal bruke tid på, sa hun.
Elisabeth Nesheim og seksjonsleder Jon Eikhaug fra IT-avdelingen fortalte om tjenesteutvikling både i drift og utforskning av det nyeste nye innen metodikk og tilnærmingsmåter, to perspektiver som nå forenes under samme paraply.
Gruppen som ble etablert av Eikhaug for å gi støtte og metodisk hjelp til IT-prosjekter, går nå fra å være en ressursgruppe for prosjekt, til å fungere som en støttefunksjon for tjenesteutvikling i vid forstand.
– Å koble ressursgruppen sammen med UiB Tjenesteutvikling vil gi helt nødvendige muskler til innovasjonsarbeidet
Seksjonsleder Jon Eikhaug
– Å koble ressursgruppen sammen med UiB Tjenesteutvikling vil gi helt nødvendige muskler til innovasjonsarbeidet, sier Eikhaug.
I forlengelse av dette vil et samlet metodebibliotek for tjenesteutvikling og forbedringsarbeid gjøres tilgjengelig for alle ansatte via nettsidene. Her vil du få oversikt over ulik metodikk for utvikling og samarbeid, samt guider for gjennomføring.
Nytt kull i Tjenesteinnovasjonsprogrammet
Et siste grep er å etablere en felles kanal under UiB Tjenesteutvikling sitt team, et åpent Tjenesteutviklingsforum hvor det er mulig å poste relevante aktiviteter, melde inn behov og ønsker, stille deg til disposisjon eller stille åpne spørsmål.
Gry Ane Vikanes Lavik, universitetsbibliotekar og medlem av UiB Tjenesteutvikling, orienterte også om Tjenesteinnovasjonsprogrammet (TIP) og årets gjennomføring av kull 6.
– Dette er et populært opplæringsprogram for administrativt ansatte basert på Design Thinking-metodikk. I år skal deltakerne få bryne seg på en case med kanskje enda større relevans for arbeidet ved egen enhet enn tidligere, og samtidig blir tidligere deltakere ved programmet trukket inn som mentorer, sa Lavik.
De som vil delta, kan melde sin interesse for deltakelse til nærmeste leder. Nominasjonsfristen er fredag 31. januar.