NYHET

Fra venstre: Marie Moe Myklebust, Yannet Gudeta Urgessa og Andrea Tungodden.

Universitetsmuseet har passert én million likes på Tiktok

Kunnskapsvertene på Universitetsmuseet driver TikTok-kontoen @kunnskapsvert. For noen dager siden passerte de én million likes på videosnuttene de har lagt ut til nå.

Publisert

KUNNSKAPSVERTENE VED UNIVERSITETSMUSEET

  • Tilhører avdeling for forskningskommunikasjon
  • Avdelingens ansvarsområde omfatter utvikling av nye utstillinger på Universitetsmuseet sammen med forskerne ved UiB, produksjon og drift av disse, og forskningskommunikasjon til publikum i det daglige gjennom kunnskapsvertene
  • Kunnskapsvertenes fungerer som Universitetsmuseets førstelinje i å kommunisere med publikum, ivareta sikkerheten og drifte utstillingene
  • Et av formidlingsinitiativene er å drive TikTok-kontoen @kunnskapsvert
  • Kontoen har fått over én million likes på mindre to år
  • Den mest sette videoen har over 1,5 millioner visninger og 370K+ likes
  • De driver også Instagram-kontoen @uib_kunnskapsvert og gjennomfører flere andre formidlingsaktiviteter

– I begynnelsen vokste kontoen gradvis. Det var først da vi publiserte TikTok-en med hvalskjelettet at det tok helt av, sier Andrea Tungodden. Hun er en av kunnskapsvertene som driver den populære TikTok-kontoen sammen med kollegene Marie Moe Myklebust og Yannet Gudeta Urgessa.

– På 20 minutter fikk hvalskjelett-videoen tusenvis av visninger, noe som var uvanlig for oss på så kort tid. Nå har den over 1,5 millioner avspillinger og flere av de andre TikTok-ene våre har gått virale også. Det er uventet og veldig gøy, sier hun.

Flere likes enn stormuseum i London

Som kunnskapsverter jobber Tungodden, Myklebust og Urgessa med å drive forskningskommunikasjon, og ivareta sikkerhet for publikum og utstillinger ved Universitetsmuseet, Naturhistorie.

På TikTok viser de frem arbeidshverdagen, som regel på en komisk måte, der situasjoner med utstoppede dyr og skjeletter spiller sentrale roller.

De publiserte den første TikTok-en i mai 2021. Siden da har kontoen eksplodert med 14 800+ følgere og over én million likes. Til sammenligning har Natural History Museum i London (@its_nhm) litt over 433 000 likes.

– Det at vi har oppnådd slike tall i sammenligning med et kjent museum i en storby som London er vi stolte av, sier leder av fagruppen koordinering og kommunikasjon ved avdeling for forskningskommunikasjon, Marit Kjeksrud Amundsen.

– Universitetsmuseet er heldige som har svært dyktige og uredde kunnskapsverter med et godt blikk for kommunikasjon, sier Amundsen.

Mer avslappet og tullete enn på Instagram

TikTok, som er et sosialt medium der brukerne deler korte videosnutter som de har laget selv, er en populær app som vokser kraftig – spesielt blant unge. Ifølge tall fra Medietilsynets rapport "Barn og Medier 2022", brukes TikTok av 73% av norske barn og unge mellom 9-18 år.

– Vi ønsket å formidle gjennom sosiale medier og laget først en Instagram-konto, men Instagram har begrensninger når det gjelder kreative elementer. Derfor vendte vi blikket mot TikTok, sier Urgessa, som jobber som butikkvert ved museumsbutikken i tillegg til å være kunnskapsvert.

Kunnskapsvertene forteller at de har jevne tall på antall visninger, men at enkelte TikTok-er plutselig gjør det mye bedre enn andre.

De tre kunnskapsvertene brukte selv TikTok privat. De hadde merket seg at flere bedrifter og institusjoner hadde egne Tiktok-kontoer, og bestemte seg for å starte @kunnskapsvert.

– Vi ville supplere den formelle formidlingsstilen vår på Instagram med en mer avslappet, tullete og "vågal" stil på TikTok, sier Urgessa.

Assosiasjoner til BBC-serie

Kunnskapsvertene legger jevnlig ut nye TikTok-er – ofte flere på én uke. Flesteparten av videoene har engelske tekster og lydspor – og inneholder såkalte “trending sounds” – som har ført til mange følgere, likes og kommentarer fra brukere utenfor Norge.

– Vi merker at folk ofte relaterer til TikTok-ene våre gjennom popkulturelle referanser, sier Urgessa.

På videoene som viser hvordan Universitetsmuseet ser ut innvending, har en av TikTok-brukerne kommentert at de får assossiasjoner til BBC-serien Andys ville dinoeventyr som finner sted på Natural History Museum i London.

En annen har spurt fleipende om karakteren Ross Geller fra TV-serien Friends jobber der. I serien jobber Ross på et prehistorisk museum i New York, inspirert av the American Museum of Natural History, som i likhet med Universitetsmuseet i Bergen ble bygget på 1800-tallet.

Søte, skumle og finurlige dyr blir vist fram på TikTok-kontoen.
Søte, skumle og finurlige dyr blir vist fram på TikTok-kontoen.
Søte, skumle og finurlige dyr blir vist fram på TikTok-kontoen.
Søte, skumle og finurlige dyr blir vist fram på TikTok-kontoen.

– Vi er veldig opptatte av å samhandle med publikummet på TikTok. Det innebærer både å svare seriøst på spørsmål om utstillingene og humoristisk på tullete kommentarer, sier Myklebust.

Kunnskapsvertene får mange spørsmål om hvor dette museet ligger, hvordan man kan gå fram for å få jobb der, og om det som vises fram er ekte.

– Det at folk lurer på hvor museet ligger, for å senere kunne besøke det, er jo gull verdt. Vi setter også pris på å høre at barn og unge ønsker å bli kunnskapsverter, sier Amundsen, og legger til:

I den mest avspilte TikTok-en hvor Urgessa og Tungodden står under hvalskjelettet, spøkes det med at de bekymrer seg for at det kan falle ned. Mange i kommentarfeltet tror at skjelettet har tilhørt en dinosaur.

– Det viser at Yannet, Marie, Andrea og de andre kunnskapsvertene våre bidrar til å skape engasjement rundt forskningen, sier hun.

Det er et “aha!” i ethvert “ha-ha”

Kunnskapsvertene forteller at det er vanskelig å vite hvorfor enkelte videoer har gått virale. De tror at wow-effekt og humor kan være deler av forklaringen.

– Når det gjelder hvalskjelett-videoen tror jeg at den har blitt så populær på grunn av wow-effekten skjelettene gir. Kombinasjonen av dette og bruken av en “sound” som var trendy tror jeg bidro til at den tok av, sier Tungodden.

– Det å få sett størrelsen på skjelettet i kontrast til personer setter det hele i perspektiv. Og så er det gjort med et humoristisk snitt som gjør tematikken morsom. There is an “aha” in every “ha-ha”, sier Amundsen.

Undervisning, rebus og gratis inngang

TikTok-kontoen er én av flere formidlingsinitiativer mot barn og unge som drives av avdeling for forskningskommunikasjon.

Vi når et publikum her som UiB vanligvis ikke når.

Marit Kjeksrud Amundsen

– Vi tar imot barnehager og skoleklasser, tilbyr undervisningsopplegg og har en slags rebusløype for de yngste. Museet er gratis for alle under 18 år og for UiB-studenter. I tillegg har vi ofte arrangementer som er gratis for alle. Det er altså et stort fokus på at museet skal være lett tilgjengelig for barn og unge, sier Tungodden.

– Vi når et publikum her som UiB vanligvis ikke når, sier Amundsen.

Vil vokse videre

– Vi har møtt foreldre på museet som sier: "Vi måtte jo ta turen innom siden barna ser på TikTok-ene deres hele tiden." Det bekrefter at kontoen gjør det den skal, sier Urgessa.

– Mange av videoene får ikke mer enn 1000 visninger, mens andre får over 100k. Det er viktig for oss å publisere jevnlig uansett. Det er spennende å følge med på statistikken, sier Myklebust (i midten).

Tungodden forteller at de synes det er gøy å formidle på TikTok og oppfordrer alle interesserte til å følge dem der.

– Vi blir kjempeglade for spørsmål og video-ønsker. Vi tar gjerne imot direktemeldinger. For de som ikke bruker TikTok, blir vi også glade for nye følgere på Instagram, sier hun.

Powered by Labrador CMS