GJENBRUK
Bli med i UiBs nye team «Møbelsirkulasjon»
Har du behov for møbler, eller ønsker å gi bort møbler som egentlig er for fine til å kastes? Den nye byttegruppen for UiB på Microsoft Teams skal gjøre det enklere å få tak i de møblene man trenger uten å gå til innkjøp av nye.
Ifølge Anette Mjørlaug Spord og Kjell Trengereid ved Eiendomsavdelingen er denne type forum noe de har tenkt på en stund, men det ble først en realitet i mai i år. De forklarer at ansatte nå selv kan spørre andre avdelinger direkte ved møbelbehov, eller tilby møbler de har til overs.
– Ønsket vårt er at flest mulig møbler flyttes direkte mellom bygg, slik at vi unngår både mellom-lagring og unødvendig transport, sier Kjell.
Hvis man får respons i gruppen på møbel man ønsker å motta eller gi bort, gjør giver og mottaker avtale seg imellom og tar kontakt med transportseksjonen gjennom Lydia for å ordne transport direkte mellom avdelingene.
– Eiendomsavdelingens lager fyller seg fort opp, så alt man slipper å ha lagret der er bra, fortsetter Kjell.
Populært tilbud
Det har vært god respons helt fra starten av, forteller Anette.
– Nå har gruppen mer enn 100 medlemmer, og vokser stadig. Det er to kanaler der, en for de som gir bort møbler, og en for de som ønsker seg noe. Til nå har mer enn 50 møbler byttet eier via denne gruppen. Dette er vi veldig fornøyd med, men vi ser fortsatt et stort potensial.
Men hva med de møblene som ikke får nye eiere?
– Brukbare møbler som ikke får nye eiere, kan vi sette på møbellageret vårt på Damsgård. Erfaringsmessig vet vi at de fleste møblene blir gjenbrukt på sikt.
Mye å spare
Gjenbruk blir stadig viktigere for UiB, og Anette og Kjell forteller at man allerede har spart mye på å bruke det som allerede finnes på universitetet heller enn å kjøpe nytt. Som vi har skrevet om tidligere i På Høyden er det blant annet stort fokus på gjenbruk i nye Nygårdsgaten 5.
– Vi planlegger blant annet gjenbruk av rundt 400 hev-senk arbeidsbord, like mange kontorstoler, og en god del møtebord og møtestoler i Nygårdsgaten 5. De eksisterende møblene er kartlagt og merket med QR-koder etter type og farge slik at man får et gjennomført design, sier Anette.
Eiendomsavdelingen har også nylig ansatt en egen gjenbrukskoordinator, Pia Christine Brun. Hun skal koordinere det overordnede arbeidet med gjenbruk av møbler. Med henne på plass håper man at det blir enda lettere å fortsette den gode trenden.
Dersom du også ønsker å bli med i byttegruppen, kan du benytte denne lenken til teamet.