DIGITALISERING
– Jeg bygger bro mellom teori og praksis
Førsteamanuensis Truls Pedersen underviser i kunstig intelligens, nå forteller han om hvordan det er å gå fra teoretiker til å bli en praktiskteoretiker og om det nye tilbudet til studenter om å velge blant seks rykende ferske kurs innen digital forståelse, kunnskap og kompetanse.
Hvordan er det å være tilbake på kontoret?
Det er veldig godt. Nå når vi har fysisk undervisning igjen merket jeg hvor flott det var å møte studentene ansikt til ansikt. Det er en mye mer naturlig og konstruktiv dialog når en kan møtes i samme rom og slipper å ta det på teams eller zoom.
Hva jobber du med i akkurat nå?
Jeg underviser for tiden et emne i den nye bachelorgraden kunstig intelligens. Emnet heter AIKI110 – Kunstige agenter og skal gi studentene både teoretisk og praktisk innføring i agentprogrammering. En agent er en ting som er i et miljø. Hvor agenten observerer og påvirker dette miljøet, i dette tilfellet er det en robot som observerer gjennom kamera og påvirker gjennom å blinke med lys og bevege seg rundt i rommet.
Hvordan er det å jobbe både teoretisk og praktisk med kunstig intelligens?
Den praktiske biten er litt ny for meg, jeg fikk tilbud om å undervise i dette emnet, kunstige agenter, hvor teori og praksis kombineres. Denne kombinasjonen synes jeg, som har en teoretisk bakgrunn, er veldig spennende. Selv om jeg er glad i teori så er det noe veldig tilfredsstillende med å ta på en dings som gjør akkurat det du har programmert den til å gjøre. Jeg opplever at jeg bygger bro mellom teori og praksis, noe som er veldig gøy.
Hva går initiativet digital forståelse, kunnskap og kompetanse ut på?
Det er å forsøke å tilby et bredt og ikke studiespesifikt grunnlag for å forstå den digitale delen av det moderne samfunnet. Vi forsøker å rette oss mot studenter som ikke nødvendigvis er veldig teknisk interessert, men som ønsker å forstå den digitale omveltningen. Selve initiativet går ut på at det er opprettet seks emner på 2,5 studiepoeng som tar for seg forskjellige tema, både praktisk og teoretisk. Jeg skal undervise i DIGI114 – Kunstig intelligens.
Hvorfor ble du med på dette?
Jeg føler at det er en del misoppfatninger omkring moderne teknologi og jeg ønsker å bidra til en bedre generell forståelse av digitalisering.
Som forsker er det vanskelig å spå fremtiden, men jeg tror internett er kommet for å bli, og det må vi forholde oss til. Det medfører blant annet veldig stor endring i hvordan persondata samles inn og brukes. Og ikke minst har moderne utvikling innen kunstig intelligens åpnet for nye analysemetoder som ofte er vanskelige å forstå. For at vi som samfunn skal kunne ta stilling til disse endringene er det viktig at vi har en forståelse av disse teknologiene og utviklingen.
Fem kjappe
Rektor for en dag – hvilken sak tar du først tak i?
Jeg ville vurdert om det finnes andre løsninger for å måle aktivitet på Universitetets nettsider enn de som leveres av de store teknologigigantene.
Hva gjør du helst når du ikke er på UiB?
Jeg liker veldig godt å komme meg litt ut i naturen når jeg har anledning. En tur på fjellet, eller å fiske litt.
Kan du anbefale én bok flere UiB-folk bør lese?
Jeg leser dessverre for få bøker for tiden, så jeg tror ikke jeg kan det. Men jeg er sikker på at porteføljen som nå utvikles i forbindelse med initiativet for digital forståelse, kunnskap, og kompetanse kan bli både interessant og tilrettelagt for et bredt publikum.
Du får en tidsmaskin! Til hvilken tid drar du til og hvorfor?
Jeg ville ha dratt tilbake til der den kom fra og spurt hvordan de laget den. Det hadde vært kjempeinteressant!
Hvilket sted i Bergen viser du først til en som er ny i byen?
Det blir jo ofte de vanlige stedene, Fisketorget og Fløyen, men vi har jo mange flotte museer her i Bergen også.