NYHET

Glad gjeng ved oppstart av ny master i spesialpedagogikk ved Det psykologiske fakultet, høsten 2021.
Glad gjeng ved oppstart av ny master i spesialpedagogikk ved Det psykologiske fakultet, høsten 2021.

Brenner for barn med ekstra utfordringer

Norge har et stort behov for flere dyktige spesialpedagoger og Universitetet i Bergen har startet opp et nytt masterprogram i spesialpedagogikk.

Publisert Sist oppdatert

SPESIALPEDAGOGIKK

Spesialpedagogikk er en fagdisiplin rettet mot å synliggjøre, forstå og utfordre ekskluderings- og marginaliseringstendenser i barnehage, skole og samfunn, og kan slik representere et nødvendig korrektiv om politikk og praksis slår uheldig ut for enkeltpersoner eller sårbare grupper.

  • Bachelor i spesialpedagogikk ble startet opp ved UiB i 2016, og fakultetet har jobbet med å etablere et masterprogram siden oppstarten
  • Masterprogrammet ved UiB er et 2-årig studieløp

– Det begynte med at jeg fikk muligheten til å jobbe litt i en barnehage. Og så hadde jeg lyst til å jobbe med barn som har litt ekstra utfordringer, sier Mina Hirsum Lystad.

Mina er masterstudent på spesialpedagogikk og kommer fra Drøbak. Hun vil arbeide med tilrettelegging for akkurat disse utsatte barna. I barnehagene hun har jobbet i fikk hun se hvordan enkeltmenneskers innsats kan gjøre en stor forskjell.

– Så da fikk jeg øynene opp for at jeg hadde et engasjement!

Mina har arbeidet i flere barnehager, som assistent i et bofellesskap og arbeider nå som miljøterapeut i et annet bofelleskap, ved siden av studiene.

Drøm i oppfyllelse med master i Bergen

– Jeg var nok veldig spent på hvordan det kom til å bli å starte på masteren. Da jeg gikk på bachelor var det dette vi drømte om, at det skulle komme en master. Og jeg har gledet meg veldig, sier Mina.

- Det blir bra å velge tema for oppgaven, hva jeg skal skrive om og få lov til å fordype meg skikkelig i det jeg brenner mest for, sier Mina Hirsum Lystad, student på master i spesialpedagogikk ved Det psykologiske fakultet.
- Det blir bra å velge tema for oppgaven, hva jeg skal skrive om og få lov til å fordype meg skikkelig i det jeg brenner mest for, sier Mina Hirsum Lystad, student på master i spesialpedagogikk ved Det psykologiske fakultet.

Hun leste emnebeskrivelsen før studiestart, og ser veldig frem til å fordype seg i masteroppgaven.

– Det blir bra å velge tema for oppgaven, hva jeg skal skrive om og å få lov til å fordype meg skikkelig i det jeg brenner mest for.

Hun ønsker å arbeide i Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) eller ved en Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), og tenker at med en mastergrad vil hun også stå sterkere og ha flere jobbmuligheter.

– Det har vært veldig morsomt med SÅ engasjerte forelesere på studiet, og vi har det veldig kjekt sammen, avslutter Mina Hirsum Lystad.

God stemning på forelesning

– Jeg synes det er utrolig kjekt å undervise kommende spesialpedagoger. Det er et viktig fagområde som trenger å styrkes, sier førsteamanuensis Astrid Lenvik, som underviser på masterprogrammet.

-Det er en flott bukett med masterstudenter som har startet nå, sier Astrid Lenvik, 1.amanuensis ved Institutt for pedagogikk, som underviser de aller første master-studentene på master i spesialpedagogikk.
-Det er en flott bukett med masterstudenter som har startet nå, sier Astrid Lenvik, 1.amanuensis ved Institutt for pedagogikk, som underviser de aller første master-studentene på master i spesialpedagogikk.

Hun mener Norge har behov for dyktige og kunnskapsrike spesialpedagoger i skolen, barnehager og kommunale, fylkeskommunale og statlige tjenester.

– Studentene våre er engasjerte, interesserte og flinke. De kommer til å gjøre en fantastisk jobb der ute etter endt mastergrad. Vi ønsker å gi de en grunnleggende forståelse og kunnskap om feltet slik at de står på trygg grunn senere i karrieren.

– Det krevde høyt snitt å komme inn, og det er helt tydelig at dette er studenter som brenner for tematikken.