NYHET

Fra venstre Cecilie Øvstedal fra Vestland fylkeskommune og Ina Rokne Midtun jobber på Støttetelefonen for unge vedsiden av studier på UiB
Fra venstre Cecilie Øvstedal fra Vestland fylkeskommune og Ina Rokne Midtun jobber på Støttetelefonen for unge vedsiden av studier på UiB

UiB-studenter jobber på støttetelefon for unge

I påsken åpnet Vestland fylkeskommune en støttetelefon for ungdom, elever og lærlinger som trenger noen å prate med. Denne oppgaven er det ni psykologistudenter fra UiB som har fått.

Publisert Sist oppdatert

STØTTETELEFONEN

Åpningstider: hverdager kl. 14.00-21.30

Telefon: 51 20 71 21

Les mernettsidene til Vestland fylkeskommune.

– Vi har ansatt ni psykologistudenter fra Universitetet i Bergen som skal bemanne støttetelefonen, sier Cecilie Øvstedal fra Vestland fylkeskommune (VLFK).

Støttetelefonen er opprettet for å gi ungdom som trenger noen å prate med et lavterskeltilbud som også er tilgjengelig utover normal arbeidstid. Støttetelefonen er tenkt som et supplement til rådgivere, helsesykepleiere og kontaktlærere som har vært under et stort trykk det siste året.

– Det er viktig for oss at ungdommene får noen å snakke med når de har behov for det, støttetelefonen er derfor også åpen på kveldstid. Noe som gjør tilbudet mer tilgjengelig for målgruppen, sier Øvstedal.

Det har vært en offensiv markedsføring og det er spredt informasjon gjennom fylkeskommunenes kanaler.

– Vi markedsfører for støttetelefonene gjennom Snapchat og Instagram, her når vi målgruppen mer direkte enn ved å kun legge informasjon på nettsidene til skolene og fylkeskommunen, sier Øvstedal.

Nytt tilbud til ungdom, elever og lærlinger

Ina Rokne Midtun er en av studentene som har blitt ansatte av VLFK. Selv om støttetelefonen bare har vært åpen i ca 3 uker opplever hun at tilbudet dekker et behov i samfunnet.

– Vi er jo nettopp startet, men vi merker tydelig at vi fyller ett behov. Vi som jobber på støttetelefonen er jo ganske unge selv, og det tror jeg er en styrke når det er ungdommer vi skal snakke med, sier Midtun

Det er et bredt spekter av tema innringerne vil snakke om. Da kommer det godt med at de som svarer har samtalerfaring og kjenner det videre behandlingstilbudet dersom det skulle være behov for videre oppfølging.

– De som ringer inn vil snakke om alt mulig. Alt fra ting i venneflokken og i hjemmet til kjærlighet og bekymringer rundt fullføring av skole og tap av lærlingeplasser, men ensomhet er nok et gjentagende tema, sier Midtun.

– Vi er ikke et behandlingstilbud, men den kompetansen vi har fått gjennom studiene kommer godt med i disse samtalene. I tillegg kjenner vi jo systemet dersom det er noen som trenger noe mer enn det vi kan tilby over telefon, sier Midtun.

Viktig erfaring også for studentene

I tillegg til å være et viktig tilbud til ungdom, gir støttetelefonen de ni studentene viktige erfaringer de kan ta med seg inn i studiet og i det videre arbeidslivet.

– Å jobbe med støttetelefonen er en veldig god mulighet for å få praktisert det vi lærer på studiet, og det er veldig givende å jobbe med ungdommer som har det tøft på grunn av de konsekvensene pandemien får for hverdagen, sier Midtun.

Hvordan er det egentlig å starte i en ny jobb under en pandemi, i tillegg når det er en jobb hvor du skal hjelpe andre.

– Jeg må berømme studentene som har takket ja til jobb på støttetelefonen, det er ikke en enkel jobb å drive med slike samtaler fra hjemmekontoret. De har drevet pionerarbeid med å få en slik tjeneste opp å gå på en uke, sier Øvstedal.

– Vi har fått et godt kollegafelleskap selv om vi sitter hver for oss. Vi deler erfaringer og tips og siden vi har studert det samme har vi felles referanserammer som gjør det lett å lære av hverandre, forteller, Midtun

Klar oppfordring

– Dersom du kjenner noen ungdommer, elever eller lærlinger må du gjerne tipse de om støttetelefonen – selv om de ikke trenger noen å prate med selv kan det hende de kjenner noe. At folk snakker om oss vil øke kjennskapen til støttetelefonen slik at vi stadig når og kan få hjulpet flere, avslutter Midtun.