Sikkerhetsmåneden

Noen av de ansatte på BRITA: Gunn Knutsen, Geir Hansen, Tobias Gelin, Jon Steine, Håkon Øren, Karelius Steen Knudsen
Noen av de ansatte på BRITA: Gunn Knutsen, Geir Hansen, Tobias Gelin, Jon Steine, Håkon Øren, Karelius Steen Knudsen

Disse hjelper deg med IT-spørsmål

- Når det gjelder IT-sikkerhet, finnes det ingen dumme spørsmål, sier lederen for BRITA – brukerstøttesenteret ved IT-avdelingen på UiB.

Publisert Sist oppdatert

Brukerstøttetjenesten ved IT-avdelingen på Universitetet i Bergen er tilgjengelig for ansatte og studenter for spørsmål relatert til IT, nærmest døgnet rundt. Jon Steine er leder for brukerstøtten, og forteller at de ønsker enda flere spørsmål.

- Det finnes ingen spørsmål som er for dumme til å bli stilt for oss, sier han. Vi vil heller at folk spør en gang for mye enn en gang for lite, legger han til.

BRITA er tilgjengelig på chat, telefon, via hjelp.uib.no eller ved personlig oppmøte i Nygaardsgaten 5. På de ulike fakultetene har avdelingen også IT-assistenter. Det er studenter som er ansatt som IT-assistenter som hjelper medstudenter med IT-spørsmål.

Pass på e-poster

Det viktigste rådet fra Jon Steine er at man som student eller ansatt må være ekstra årvåken på e-poster hvor du blir bedt om å logge deg på eller på annen måte oppgi passordet ditt.

- Mange slike e-poster er ekstremt realistiske, og hvis man er usikker på om det er ekte eller spam, er det viktig at man spør oss i BRITA. Vi opplever dessverre av og til at ansattes og studenters brukernavn og passord er på avveie. Har du fått en slik e-post og er usikker, så spør oss!