NYHET

Bli kjent med Hubro.

Hubro har landet, UiBs egen chatbot

I dag lanserer UiB chatboten Hubro for hele universitetet. Har du spørsmål om studiehverdagen, kan det godt hende Hubro har svaret.

Publisert Sist oppdatert
Hubro har god oversikt over studiehverdagen, og henviser til Sammen og deres tjenster ved behov.

– Endelig kan vi vise frem resultatet til studenter på hele UiB og kollegaer, sier en glad prosjektleder Anne-Lise Nordgulen.

Ellen Alvilde Arge og Anne-Lise Nordgulen viser frem Hubro.

Pilotprosjektet ble startet i 2018 som et samarbeid med teknologiselskapet IBM. Etter grundig testing og brukermedvirkning er Hubro nå tilgjengelig for alle studenter.

Anne-Lise forteller at det har vært et stort og spennende prosjekt. Hun har holdt i tømmene og koordinert prosjektgruppen og dialogen med testgruppene – en for hvert fakultet.

– Hubro skal bidra til å gjøre studiehverdagen litt enklere, og være tilgjengelig for alle studenter. Derfor har vi jobbet mye med formuleringer og hvordan disse forstås på de forskjellige fakultetene, forklarer Nordgulen.

Selvlærende veiviser

Selv om chatboten er lansert, er den ikke ferdig utlært. Kunnskapen til Hubro utvikles både av den selv, og av Anne-Lise og hennes kolleger.

Spørsmål om eksamen? Velg ditt fakultet og få det svaret som passer for deg.

– Hubro er en veiviser som er under kontinuerlig utvikling, både gjennom selvlæring og kunstig intelligens, og vi overvåker de spørsmål som kommer inn. Slik kan vi legge til mer informasjon for å fylle eventuelle kunnskapshull, forklarer Nordgulen.

– Sånn sett vil chatboten bare bli bedre og bedre jo mer den brukes. Dersom Hubro ikke har svaret, vil den hjelpe deg med å finne det selv på UiB.no, sier Ellen Alvilde Arge.

Arge er student ved det juridiske fakultet og jobber på informasjonssenteret samme sted. Hun har vært en del av prosjektgruppen som har hatt ansvar for prosjektet.

Studentmedvirkning

Trenger du karriereråd? Hubro har oversikten og foreslår at du ta kontakt med Sammens Karriereveiledning og jobbsøkerkurs.

Chatboten skal brukes av studentene og kan svare på så mye som 57 forskjellige spørsmål relatert til hverdagen som UiB-student. Og nettopp derfor har det vært viktig at studentene har bidratt i prosjektet.

– Hubro er laget for studentene og kan svare på alt fra tilrettelegging, når det er eksamen, utveksling, oppgaveskriving, hvor studentpubene er og mye mer, forteller Arge.

– Å være en del av prosjektgruppen har vært spennende, utfordrende og lærerikt. Jeg har kunnet bruke mye av mine erfaringer fra informasjonssenteret inn i arbeidet, forteller Arge.

I tillegg til å kunne dele av sine erfaringer har Arge også hatt en god opplevelse av å jobbe på tvers av fakulteter.

– Jeg har lært mye om samarbeid og viktigheten av å lytte til andres erfaringer. Det har vært veldig interessant å se hvordan de forskjellige fakultetene løser de samme oppgavene og tolker spørsmål og ord forskjellig. En viktig del av jobben i prosjektgruppen og testgruppene har vært å gjøre språket i Hubro enkelt, forståelig og med lite rom for tolkning, sier Arge.

Powered by Labrador CMS