NYHET

Nytt tjenestesenter for lønn, reise og fravær
UiB etablerer Tjenestesenter for lønn, reise og fravær. Det nye tjenestesenteret skal tilby felles brukerstøtte for alle ansatte som trenger bistand i saker som omhandler for eksempel reise, utlegg, lønn og selvbetjeningsportalen.
Gjennom Tjenestesenter for lønn, reise og fravær ønsker UiB blant annet å gi ansatte et bedre brukerstøttetilbud for spørsmål og saker knyttet til for eksempel reise, utlegg, permisjoner, lønn og selvbetjeningsportalen, samt en rekke andre tjenester.

– Etableringen av tjenestesenteret er et viktig steg på veien mot en helhetlig administrasjon og hvordan UiB organiserer fellestjenester. Tjenestesenteret skal levere effektiv og god saksbehandling, tilby en helhetlig brukerstøtte til alle relevante brukergrupper og drive kontinuerlig forbedring av tjenestesenterets leveranser, forteller universitetsdirektør Tore Tungodden.
Direkte kontakt med brukerstøtten
Tidligere har spørsmål fra ansatte i hovedsak gått til enkeltpersoner i det som før var Seksjon for lønn, til administrasjonssjefer eller til HR- og økonomimedarbeidere lokalt. Nå som spørsmålene skal rettes til Tjenestesenter for lønn, reise og fravær, blir det opprettet direkte kontakt mellom brukerstøtten og den ansatte, slik at unødvendige mellomledd unngås.

– Vi håper det vil bidra til at ansatte opplever oss enda mer tilgjengelig og at det blir mest mulig direkte kontakt mellom ansatt og tjenestesenteret. Målet et at vi gjennom tjenestesenteret i enda større grad skal sikre etterlevelse av felles politikk og retningslinjer, at ansatte og ledere opplever at det er lettere å få hjelp og at man får den samme hjelpen og leveranse uavhengig av plassering i organisasjonen, sier avdelingsdirektør ved Økonomiavdelingen Per Arne Foshaug.
Tjenestesenter for lønn, reise og fravær kan kontaktes gjennom UiBHjelp, chat eller telefon. UiBHjelp er tilgjengelig hele døgnet, men det er begrensede åpningstider på chat (9:30–14:30) og telefon (10:00– 14:00).
Brukerstøtte, kurs og opplæring
Alle ansatte i det som tidligere het Seksjon for lønn utgjør nå Tjenestesenter for lønn, reise og fravær.

– Som ansvarlig for rutiner og retningslinjer og forvaltningen av en helhetlig arbeidsgiverpolitikk, har også HR-avdelingen sentralt et tett samarbeid med Tjenestesenteret både mht. prinsipielle avklaringer, men også i vurderingen i konkrete enkeltsaker, sier HR-direktør Kathrine Brosvik Thorsen.
I tillegg til å behandle saker og svare ut spørsmål knyttet til blant annet lønn, reise, permisjoner, stipender mm, vil tjenestesenteret også tilby kurs og opplæring innen tjenestesenterets saksbehandlingsområder, som for eksempel kurs i DFØ innsikt for ledere, eller kurs i bruk av selvbetjeningsportalen for ansatte.
– Tjenestesenteret vil også ha økt fokus på brukerbehov gjennom jevnlige brukerundersøkelser, tettere dialog med fakultetene og systematisk arbeid med forbedring av tjenestene. For å få innspill til forbedringer, ligger det et blant annet skjema på nettsidene til tjenestesenteret der det er mulig å sende inn tilbakemeldinger på nettsidene, sier Foshaug.
Se tjenestesenteret nye nettsider.