I VINDEN

Kunstner og professor Annette Kierulf i atelieret sitt.

Med feminismen som kikkert

Professor i kunst, Annette Kierulf, vil gi oss en feministisk nylesning av landskapsmaleriet. Sammen med søsteren Caroline Kierulf er hun aktuell med utstillingen «Å skape en verden» på KODE.

Publisert Sist oppdatert

I VINDEN

Navn: Annette Kierulf, kunstner og professor i kunst på KMD

Aktuell med: Utstillingen «Å skape en verden» på KODE sammen med søsteren Caroline Kierulf. I høst gir hun også ut boken «Hus om natta» sammen med forfatter Tormod Haugland.

Du stiller ut på Kode med søsteren din, Caroline Kierulf, og gir ut bok med mannen din, Tormod Haugland. Er kunst for deg kollektiv?

Både ja og nei. Selve kunsten foretrekker jeg å jobbe med i ensomhet i atelieret. Men kunsten skal jo ut, og på veien ut i offentligheten er det fint å ha andre å diskutere med. Min søster Caroline og jeg har utviklet en samarbeidsform hvor vi jobber med hvert vårt prosjekt, i hvert vårt studio, men ofte lager utstillinger sammen. I samarbeidet med Tormod er det en litt annen prosess, i og med at vi jobber med så ulike uttrykk som tekst og bilde. I vår bok Hus om natta (Oktober, 2022) kom tegningene før tekstene, og det var først i redigeringen og utformingen av boka at vi virkelig samarbeidet.

Hva betyr det at kunsten din er en feministisk nylesning av det tradisjonstunge landskapsmaleriet?

Myrplanter/Marsh Plants
Flukt over myra/Flight Across the Marshes

Jeg har stilt meg dette spørsmålet, om hva jeg ser i landskapet og i landskapskunsten om jeg bruker feminismen som kikkert. Dette har ledet meg i flere ulike retninger, hvor én har vært å studere nærmiljøet på Radøy, en annen å studere ny og gammel landskapskunst og en tredje å undersøke økofeminismens oppstart og fremvekst, feks Carolyn Merchants bok Death of Nature. Arbeidet med bildene går parallelt med visuell, tekstlig og litterær research, og jeg er bevisst på å jobbe matrilineært. Det er ikke alltid mulig å se noen tydelig forbindelse mellom research og ferdige verk, men det hender også at jeg siterer billeddetaljer fra formødre.

Det visuelle arbeidet innebærer også eksperimentering med farge, form, komposisjon, stofflighet og teknikk, og forholder seg både til historiske referanser og en samtidig oppblomstring av landskapsmotiv i billedkunsten internasjonalt, som igjen er basert på en økt økologisk bevissthet.

Du leder i høst kurset The Feminist School of Printmaking, hva lærer studentene her?

Myrplanter || / Marsh Plants ||

Kurset kombinerer lesing og diskusjon med praktisk arbeid med tegning og høytrykk i grafikkverkstedet. Å være kunstner er ikke et vanlig yrke, det er like mye en rolle man må "ta" og forme selv. Dette krever bevissthet i forhold til hva som eksisterer av historiske mønstre og hvilke muligheter vi som kunstnere har til å endre disse og forme nye kunstverk, roller og posisjoner. Feministisk analyse er et godt verktøy for å ta et kritisk blikk på kunstnerrollen. Den har over lang tid vært preget av menn, som igjen har ført til noen konvensjoner som både menn og kvinner må revurdere i dag. Et annet tema vi diskuterer i kurset er håndverkets betydning. Den praktiske delen av kurset, som handler om tegning og grafikk, er ikke adskilt fra den teoretiske, men foregår samtidig.

Hva er god kunst for deg?

God kunst treffer meg emosjonelt og blir bare bedre ved flere gjensyn. Og selv om førsteinntrykket går via følelsene betyr ikke det at intellektet ikke er med.

Har kunsten din endret seg mye gjennom årene?

Som menneske og kunstner er jeg i en kontinuerlig utviklingsprosess, og prøver hele tiden å gjøre noe nytt. Likevel kan jeg plutselig oppdage at jeg gjør noe som ligner noe jeg har gjort tidligere, bare på en litt ny måte. I utstillingen på KODE vises verk fra 2008 til 2022 og i katalogen er det med noen verk helt tilbake fra 1992, og gjennom denne perioden på 30 år er nærmiljøet, dvs landskapet på Radøy, stadig tilstede, men måten jeg jobber med motivene på endrer seg.

Fem kjappe

Rektor for en dag – hvilken sak tar du først tak i?

Bedre atelierplass til kunststudentene.

Hva gjør du helst når du ikke er på UiB?

Jobber i eget atelier på Radøy.

Kan du anbefale en bok flere UiB-folk bør lese?

Olivia Laing, Everybody - a book about freedom (Picador 2021), hvor temaet er kroppens utsatthet og styrke mot kreftene som vil begrense friheten. Som tidligere kombinerer hun egne erfaringer med research i nær historie, inkludert: Wilhelm Reich, Malcolm X, Susan Sontag, Nina Simone, Ana Mendieta, Philip Guston og Kate Bush. Jeg synes hennes essayistiske stil hvor hun trekker tråder mellom viktige ideer og hendelser er enormt inspirerende.

Du får en tidsmaskin! Til hvilken tid drar du til og hvorfor?

Da vill jeg vært med Kitty Kielland og Harriet Backer på en ekskursjon for å male utendørs på Jæren. Det ville vært interessant å følge deres arbeidsprosess, og høre deres tanker om kunst og og erfaringer med å være kvinne og kunstner i et mannsdominert kunstfelt.

Hvilket sted i Bergen viser du først til en som er ny i byen?

Tollbodkaien. Nydelige bygninger og båter, fin sikt både nordover ut fjorden og sørover mot Fløyen og Ulriken, luft og rom, men best av alt: et fantastisk lys! At det også er en kjempestor parkeringsplass må man bare overse.

Powered by Labrador CMS