Isbrytaren «Kronprins Haakon» på tokt. Fra 2021 skal UiB få lov å bruke den også. Foto: Andreas Wolden / Havforskingsinstituttet
Isbrytaren «Kronprins Haakon» på tokt. Fra 2021 skal UiB få lov å bruke den også. Foto: Andreas Wolden / Havforskingsinstituttet

UiB får leie et av verdens mest avanserte forskningsskip

Universitetet i Bergen har lenge ønsket egen tokttid med «Kronprins Haakon». Nå får de leie deler av tiden til Universitetet i Tromsø.

Publisert   Sist oppdatert

— UiB er Norges største marine universitetet, og havforskning er en svært viktig del av vårt virke. Jeg er sikker på at våre forskere får stort utbytte av at de nå får tilgang til å dra på tokt med et av verdens mest avanserte havforskningsfartøy. Denne kontraktinngåelsen er svært gledelig for Universitetet i Bergen, sier universitetsdirektør Kjell Bernstrøm til UiB.no.

Les også: Ber departementet om hjel til å få seiltid

Allerede i 2018 ba UiB om hjelp fra Kunnskapsdepartementet for å få tid med båten. I 2021 får de endelig lov til dette. Fartøyet eies av Norsk polarinstitutt og driftes av Havforskningsinstituttet. UiT har 50 prosent brukstid og UiB skal altså leie 20 prosent av denne tiden.

Moderne skip

«Kronprins Haakon» blir brukt i Norges største marine forskningsprosjekt «Arven etter Nansen». UiB er med på dette prosjektet og har dermed hatt forskere med på båten, inkludert toktledelse.

— Det er en isbryter, og en kan derfor i mye større grad enn tidligere gå inn i isen og følge klima- og økosystemendringene nordover. En stor del av motivasjonen for å lansere «Arven etter Nansen» var at dette fartøyet skulle komme, forklarer Tor Eldevik.

Jeg har kun hørt positive ting fra kolleger som har vært med på tokt. Båten har topp moderne fasiliteter.

Tor Eldevik

Han er instituttleder for Geofysisk institutt på UiB og forsker ved Bjerknessenteret, men også en av lederne for «Arven etter Nansen». Dermed har han fått et godt innsyn i båten som flere av kollegene hans hjemme i Bergen nå kan få brukt.

— Generelt kan jeg si at det er en hypermoderne båt. Jeg har kun hørt positive ting fra kolleger som har vært med på tokt. Båten har topp moderne fasiliteter.

Les også: Bare ett universitet fikk være med på isbryteren.

Båten er sentral i arbeidet deres i prosjektet med å blant annet forstå endringene i Barentshavet og videre inn i Polhavet.

- Vi er godt fornøyde med båten gjennom det prosjektet og jeg er også fornøyd med at vi får en avklaring på framtidig tokttid gjennom framleie fra Universitetet i Tromsø. Men jeg skulle gjerne sett at vi var en av partnerne med egen tokttid i utgangspunktet, sier Eldevik.

Lang prosess

Men selv om UiB har hatt forskere på båten tidligere så har de altså ikke hatt egen tid med den. Allerede før båten sto klar i 2017 prøvde UiB-ledelsen å bli med på eiersiden, men det fikk de tilslag på.

Skipet til 1,5 milliarder kroner har en driftsutgift på rundt 70 millioner og er utstyrt med blant annet ekkolodd, fjernstyrt ubåt og værballonger. Avtalen trer i kraft 1. januar 2021.

— Avtalen mellom UiT og UiB har som formål å styrke samarbeid og forskning mellom institusjonene, og for å sikre en mer effektiv utnyttelse av skipet, sier Bernstrøm.