Universitetet i Bergen ønsker å bli mer synlig og at studenter skal bli bedre kjent med dem før de skal velge studieretning. Her er det rektor Dag Rune Olsen og programleder Guri Solberg som er sammen på et arrangement.
Universitetet i Bergen ønsker å bli mer synlig og at studenter skal bli bedre kjent med dem før de skal velge studieretning. Her er det rektor Dag Rune Olsen og programleder Guri Solberg som er sammen på et arrangement.

Har inngått millionavtale med reklamebyrå

Universitetet i Bergen vil at flere studenter skal velge UiB. Nå har de inngått en avtale til verdi av 25 millioner kroner for de neste fire årene for få hjelp.

Publisert Sist oppdatert

— I bunn og grunn lever UiB av å levere kunnskap. Da er det helt avgjørende at vi knytter til oss de beste hodene, sier kommunikasjonsdirektør Tor Godal ved UiB.

I januar inngikk de derfor en avtale med Try Reklamebyrå. Ifølge Doffin er dette en rammeavtale til er verdi av 25 millioner kroner. Den avtalen strekker seg over fire år.

«Vårt mål er at alle potensielle studenter i Norge ikke bare skal kjenne til Universitetet i Bergen, men også vite hva vi står for. Når det gjelder de studieretningene hvor vi kvalitativt sett er best i Norge, skal vi være den foretrukne utdanningsinstitusjonen», står det i beskrivelsen av kontrakten.

— Styret har vedtatt at dette skal være en langvarig satsing på minimum syv millioner kroner i året. Så vi har fått i stand en avtale med Try om å profilere UiB og vise frem utdanningen vår de neste fire årene. Det blir en kampanje over flere år, forklarer Godal.

Vil at flere skal høre om UiB

Bakgrunnen for denne satsingen er at de mener alt for få kjenner til universitetets arbeid. En omdømmeundersøkelse fra Ipsos viste at 40 prosent av de potensielle studentene ikke har noe som helst inntrykk av UiB.

— Akkurat nå i disse koronatider tror jeg det er ekstra viktig å vise frem hva UiB har å tilby og verdien av å studere. Det er vanskelig å spå om korona vil påvirke søkertallene, men vi vil at potensielle studenter skal kjenne til oss før søknadsfristen hos Samorda opptak går ut 15. april, sier Godal.

Målet med kampanjen er å ta en tydelig posisjon hos dem som skal søke studiene. På kort sikt er målet først og fremst å bidra til økt rekruttering. I 2019 var det markant fall i antall søkere i Samordna opptak, ifølge sakspapirer fra et møte i Utdanningsutvalget fra november 2019. Det betyr større konkurranse om de beste søkerne.

— Det er ingen hemmelighet at studentrekruttering er et område som universitetene og høyskolene satser på. Vi ønsker å vise frem studietilbudet vårt til studentene, sier Godal.

Flere ledd i kampanjen

I 2019 lagde Khrono en oversikt over reklamekostnader ved universiteter og høgskoler i Norge basert på bruken i 2018. Samlet sett ble det brukt 92 millioner kroner på reklame. NTNU brukte mest, med 21 millioner kroner. Ved UiB ble det brukt 5,7 millioner kroner i samme periode.

— Når vi først skulle satse mer på dette så er vi svært fornøyd med at vi har fått et byrå som har har blitt kåret til årets reklamebyrå 17 ganger. De skal lage en årlig studentrekrutteringskampanje for oss og bistå i andre kommunikasjonsaktiviteter, sier Godal.

I tillegg til å få flere søkere til å velge UiB håper Godal at dette også kan få dem høyere på omdømmeundersøkelser i fremtiden. En undersøkelse fra Ipsos viste at NTNU hadde best omdømme av landets høyere utdanningsinstitusjoner. UiB ble nummer syv.

— Vi har fått et av de tunge miljøene på kvantitativ og kvalitative undersøkelser med på arbeidet. Ipsos MMI har undersøkt hva norsk ungdom mener om oss og hva som er årsaken til studievalg. Vi kommer også til å evaluere underveis med nye undersøkelser.