Kronprins Haakon har plass til 55 mennesker ombord, og kan gå i 65 døgn uten å bunkre. Forskningsskipet har kostet nærmere 1,5 milliarder kroner. Arkivfoto: Dag Hellesund
Kronprins Haakon har plass til 55 mennesker ombord, og kan gå i 65 døgn uten å bunkre. Forskningsskipet har kostet nærmere 1,5 milliarder kroner. Arkivfoto: Dag Hellesund

FF Kronprins Haakon blir forsinket

Publisert

Det nye forskningsskipet Kronprins Haakon skulle etter planen døpes 22. mars. Nå er dåpen utsatt.

Nyttårsaften i fjor kom det nye forskningsskipet med en prislapp på 1,4 milliarder kroner til Bergen. Deretter gikk ferden til Tomrefjord for utrustning.

Kronprins Haakon

Design: Rolls-Royce
Verft: Fincantieri (La Spezia i Italia og ferdigstilling Vard Langsten)
Pris:1,4 milliarder kroner
Lengde: 100 meter
Bredde: 21 meter
Dypgang: 8,5 meter
Køyeplass: 55 personer (38 kabiner)
Toktlengde: 15.000 NM - seks uker i islagte farvann
Isklasse: Polar Class 3 (operasjon i 2-årig is)
Bruttotonn: 10.900
Hastighet: 10-12 knop
Framdriftssystem: Diesel-elektrisk
Motorer: 2 x 4100 ekW/720 rpm dieselgeneratorer, 2 x 2750 ekW/720 rpm, dieselgeneratorer, 1 x 1 MW LNG-drevet generatorsett
Propeller: 2x5 MW azimuth-propeller, 2 baugthrustere (900 og 1400 kW)

Kilde: tu.no og Polarinstituttet

Eier av skipet, som var halvannet år forsinket allerede ved levering fra verftet, er Polarinstituttet. Havforskningsinstituttet skal drifte skipet, mens Universitetet i Tromså blir største bruker.

Nå blir også dåpen av skipet forsinket. Det skriver Sysla. Dåpen skulle vært arrangert 22. mars, men er nå utsatt på ubestemt tid.

Ikke klar til overtakelse

Ole Arve Misund, direktør i Norsk Polarinstitutt, sier til Sysla at dåpen er utsatt på grunn av usikkerhet rundt ferdigstilling og overtakelse av båten. Han vil ikke gå nærmere inn på hva som er problemet med båten.

– Det er ting ved båten som gjør at den ikke er ferdig og klar til overtakelse, sier Misund.

På Høyden har tidligere skrevet at bare Universitetet i Tromsø fikk fast seilingstid med forskningsfartøyet. Det betyr at UiB ikke får fast tokttid. Havforskningsinsituttets (HI) rederiavdeling skal drive det nye skipet.

Italiensk verft

Tore Nepstad, som tidligere var direktør for HI, er prosjektdirektør for det nye forskningsskipet. Han bekrefter til Sysla at det er forsinkelser i produksjonen. Det er det italienske verftet Fincantieri som har bygget båten. De eier Vard Langsten i Tomrefjorden, der skipet nå skulle gjøres helt klart.

– Vi har våre utfordringer i samarbeidet med Fincantieri, sier Nepstad til Sysla, men vil ikke utdype det nærmere.

Når skipet nå blir døpt, er ikke avklart.