Professor Atle Rotevatn og Brik har laget undervisningsfilmer til studentene på geologi. Her er de på Kattnakken på Stord.
Professor Atle Rotevatn og Brik har laget undervisningsfilmer til studentene på geologi. Her er de på Kattnakken på Stord.

Dro til fjells for å lage undervisning

Når studentene ikke kunne komme til feltkurset, tok Atle Rotevatn med seg feltkurset til studentene.

Publisert Sist oppdatert

Ett av de de viktigste fagene til studentene på geologi er feltkurset. Hvert år har underviserne med seg studenter ut i naturen og opp på fjell på Vestlandet for å lære om hvordan naturen har blitt som den er, samtidig som de blir lært opp til å bruke instrumenter og utstyr. Siden universitetet ble stengt, har de måtte nøye seg med videoer fra England og Australia. Derfor dro professor Atle Rotevatn med seg et filmcrew for å lage videoer fra naturen på Vestlandet.

— Vi ønsker å engasjere førsteårsstudentene våre, og da er feltarbeid en spektakulær del av det. De får kjenne litt på spenningen med å komme ut i felt og se hvordan ting har blitt til i praksis. Der får også vi som underviser formidlet egen entusiasme for geologi. Vi ville ikke at studentene skulle gå glipp av denne delen, forklarer Atle Rotevatn, professor i strukturgeologi og bassenganalyse ved institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen.

Reist Vestlandet rundt

Før påske fikk han med seg selskapet Brik som lager kompetansefilmer. Haraldplass Diakonale Sykehus har også brukt dem til å lage videoer til å lære opp nye ansatte som bidrar under koronakrisen. Denne gang ble sykehus byttet ut med blant annet fjellet Kattnakken på Stord.

— Det er første gang vi får hjelp på denne måten til å lage videoer til undervisningen. Jeg sendte dem bare en kort kjøreplan over ting vi ville gå gjennom og så har de bygget opp med masse smart rundt det igjen, forteller Rotevatn.

Hvordan ble Vestlandet til? Det er noe av det studentene får svar på gjennom videoen som nå er laget.
Hvordan ble Vestlandet til? Det er noe av det studentene får svar på gjennom videoen som nå er laget.

Selv om dette ikke vil erstatte en vanlig feltundervisning, så mener han dette kan være et bra substitutt for studentene.

— Det er viktig at de får en forståelse for geologi i egen bakgård. Når du er geolog, spesielt på Vestlandet, så er det mange som lurer på hvordan Ulriken og Bergensdalen er blitt som det er. Vi har vårt eget læringslaboratorium for geologiske prosesser som vi får vist frem, forklarer han.

Som resten av undervisningssektoren har de frem til nå brukt video og materiell de hadde fra før til undervisning.

— Nå har vi alle fått et spark bak til å utvikle ting vi kan bruke igjen senere. I tillegg til å lage undervisning så har vi også laget noen instruksjonvideoer på praktisk feltmetodikk som kan brukes senere. Vi kommer til å sitte igjen med mye bra ressurser for ettertiden etter denne krisen, erkjenner professoren.

Skal ut i feltet hjemme

Rotevatn sier det var fantastisk å komme seg ut fra hjemmekontoret igjen. Nå skal studentene få kjenne på det samme. Med videoen har de også laget praktiske oppgaver. Studentene skal ut fra sitt hjemmekontor og bruke nærområdet sitt til å løse oppgaver.

— Vi kombinerer digitalt opplegg med praktisk feltarbeid. De skal få noen oppgaver som de kan løse på egenhånd eller to og tre sammen. For eksempel ved å dra opp til Isdalen og gjøre målinger og samle data, sier Rotevatn.

— Hvorfor er det så viktig at de lærer om geologien på Vestlandet?

— Vestlandet har en spektakulær og spesiell geologisk historie. En fjellkollisjon for 400 millioner år siden setter fortsatt sitt preg på hele geologien. Du har noen bergarter som har blitt utsatt for så mye trykk at de er som kjendiser i geologiverden. Det er mye spesielt i norsk geologi og da har vi gode grunner til å vise det frem, sier professoren.