Freya lokket til utstilling på Tinder

Publisert:23. august 2018Oppdatert:23. august 2018, 06:00
Webredaktør Camilla Ahamath og formidlingsleder Kari Klæboe Årrestad sammen med utstillingsdukken som har fått navnet Freya. Hun viser frem hvordan en vikingkvinne kledde seg - og så har hun prøvd å lokke studenter til Historisk museum. Foto: Hilde Kristin Strand

Utstillingsdukken Freya har hatt sin egen Tinder-profil. Målet er å lokke flere unge til Historisk museum.

Slik så profilen ut. Det går tydelig frem at Freya ikke er et menneske, men hun, altså Camilla Ahamath, hadde mange interessante samtaler likevel. Foto: skjermdump
- Vi regner ikke med at studentene nå strømmer til. Men kanskje har noen av dem oss litt friskere i minne etter dette, sier Camilla Ahamath. Foto: skjermdump

Freya er 24 år, og liker både gutter og jenter.

Det var essensen i Tinder-profilen Camilla Ahamath, som er webredaktør for Universitetsmuseet, opprettet i vår. Målet var å få unge, og kanskje særlig studenter, til museet.

– Studenter er en av målgruppene våre, men det er få studenter som har vist interesse når vi har annonsert arrangementene våre i mer tradisjonelle kanaler, sier Ahamath.

Tall fra SSB viser at over 900 000 nordmenn bor alene. I Bergen er det flest som bor alene i sentrum. Ikke usannsynlig er det mange studenter blant dem.

– Og hvor finner man single studenter? På Tinder, sier Ahamath.

Tinder er en dating-app som kan gjøre det enklere å komme i kontakt med mennesker som befinner seg i nærheten av deg selv.

Likte nesten alt

Ahamath laget altså en profil for Freya, der hun sa at hun holdt til i Bergen sentrum. Det viste seg at Freyas profil passet sammen med 2 000 andre. 200 av disse hadde hun, altså Ahamath, direkte kontakt med.

– Jeg har sweipet «liker» til alt – bortsett fra nakenbilder, humrer hun.

Det ble også noen interessante samtaler. For Freya er, som det heter i profilen, en vaskeekte skjoldmøy som har flyttet til Bergen for å arbeide ved museet. I slutten av september åpner nemlig vikingskattutstillingen. Da er Freyas jobb å være det hun egentlig er: En utstillingsdukke.

– Dette er kopier av noe av det som ble stjålet, sier formidlingsansvarlig Kari Klæboe Årrestad og viser frem noen skålformete spenner.

Slike pyntet vikingstidens ekte kvinner seg med, sammen med blant annet perlekjeder og armringer. Noen av armringene er fremdeles forsvunnet.

Vil vise hva som har skjedd

For historien er kjent: Det var innbrudd på Historisk museum i august i fjor. Da var den eksisterende vikingtidutstillingen tatt ned, og gjenstandene ventet på konservering. Så langt kom de ikke. Men store deler av gjenstandene ble funnet igjen, i en stor plastbag.

– En del av poenget med utstillingen er å vise hva som har skjedd med gjenstandene. Mange av dem er skadet. Det var Norges befolkning som mistet en del av kulturarven sin, og vi har opplevd en massiv interesse for saken, sier Årrestad.

Deler av utstillingen vil vise hvordan museet arbeider for å ta vare på de sjeldne gjenstandene. Og gjenstandene som kom tilbake til museet vil bli stilt ut – som de er.

– Gjennom forskning gir vi kontekst og mening til døde gjenstander. Men nå er noen gjenstander helt borte og helt ødelagt. Heldigvis hadde vi god bildedokumentasjon og også museumseksemplar, altså kopier, av mange av gjenstandene.

Åpner i september

Vikingtidkompetansen på museet kom godt med da Ahamath skulle svare som Freya på Tinder. For noen av dem som tok kontakt var virkelig entusiaster. De fleste tok det fint da de skjønte at Freya var fiktiv – men etter en stund ble profilen likevel utestengt.

– Det hadde jeg regnet med, det er strengt tatt ikke lov med fiktive profiler. Poenget vårt var å se på måter å kommunisere med en gruppe vi vanligvis ikke treffer. Universitetsmuseet er en stor og tung institusjon, hvilken linje skal vi legge oss på, spør Ahamath.

På forhånd var hun usikker på om mottakerne kom til å synes at Tinder-stuntet var morsomt eller kleint. I hovedsak morsomt, viste det seg, selv om Freya fikk noen tilbakemeldinger om at reklame ikke er lov.

– Vi kunne valgt snapchat, men måtte da brukt lang tid og mye ressurser på å bygge opp en konto og følgere. Facebook vet vi at de i mindre grad bruker, sier Ahamath.

I slutten av september åpner utstillingen. Da er Freya, som når hun bare er en dukke på museet, er hodeløs, kledd på i sin fineste vikingtidsstas.  

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed