LMS: Drømmen om tavle og kritt

Publisert:28. september 2017Oppdatert:28. september 2017, 14:42
Digitale læringsplattformer - eller LMS på engelsk. Foto: Uninett.

Kai A. Olsen, informatikkprofessor ved Høgskolen i Molde, sammenligner her Mediasite og Canvas, to av de mest brukte LMS-systemene i universitets- og høyskolesektoren. — Noen ganger drømmer en seg tilbake til tavle og kritt, skriver forfatteren.

Jeg bruker Learning Management Systems (LMS) Mediasite og Canvas for to fag nå i høst ved Høgskolen i Molde. 

Mediasite

Med Mediasite tar jeg opptak av skjerm med mine kommentarer. Opptaket blir lagret lokalt på PCen og blir så overført til Uninett’s servere. Dvs. om jeg har flaks. Skjer det feil her, for eksempel fordi serveren har mye å gjøre, blir opptaket markert som ”recorded”. Det høres jo bra ut, men rødfargen burde skremme. Det er riktig. Disse opptakene er låst i systemet. Bildet over viser fire opptak jeg gjorde i går kveld. To av disse fikk status «recorded”.

Heldigvis har vi en oppegående IT-avdeling som finner fram til opptakene (de er lagret på PCen) og som klarer det Mediasite ikke klarer selv. Men en ukyndig bruker har ingen annen mulighet enn å slette opptakene og begynne på nytt – i håp om at det skal gå bra denne gang. 

Enda mer alvorlig er det at Mediasite bare lagrer de siste opptakene i standardoppsettet. Kommer det flere opptak vil de eldste bli slettet - selv om disse ikke er overført til server! I går ettermiddag og kveld la jeg inn hele fem opptak som tidligere var ødelagt. Da jeg i dag gikk inn på lagringsfolderen fant jeg bare det ene av de to opptakene som var tatt opp – hele opptaket fra Kapittel 14 var borte. Det er utilgivelig! Vi kan ikke akseptere at et seriøst datasystem mister data. Mediasite gjør også dette i all stillhet, det gis ingen fornuftig melding til brukeren.

Etter mye om og men har vi funnet fram til en helt vesentlig innstilling i oppsettet. Du kan velge om Mediasite skal huske alle filene eller slette alt over et gitt antall. Hos meg var dette satt til 4, ber du om ”Restore default settings” får du 10. Siden Mediasite tar som utgangspunkt at du ikke ønsker å bevare de filene som du har brukt timer på å lage blir disse slettet automatisk, også om de ikke er lastet opp til server. Mediasite klarer dette selv. Systemet har altså automatisk sletting, men ingen automatikk for å bevare de filene som kun er tatt opp. Så det aller første du må gjøre som bruker av Mediasite er å sette ”keep all”. 

Filer er også gått tapt tidligere. Nå jeg nå leser inn Kapittel 14 på nytt blir det tredje forsøk. Noen som tror at jeg legger sjela mi i det opptaket? Et annet problem er at ustabil programvare lett fører til følgefeil. For i det hele tatt å kunne avslutte et opptak måtte jeg endre opptaksmodus for å komme videre. Da glemte jeg å sette innstillingene på nytt, slik at lyden gikk tapt i flere opptak. Mediasite har en lydsøyle i et lite vindu, men den fungerer ikke når opptaket går. Vil du teste at alt fungerer kan det gå timer før du får sjekket resultatet.

Det er utrolig at en kan tilby slik lavkvalitets programvare. Systemet burde selv kunne håndtere de filene som ikke kommer til server. Det er jo heller ingen bråhast. Jeg kan godt akseptere at systemet tar natten til hjelp for å prosessere et opptak, men ikke at jeg oppdager at det er fjernet neste dag. Selv om noen av opptakene lar seg redde får vi en forsinkelse. Nå har jeg ligget godt i forkant av studentene, men på grunn av tull med Mediasite har jeg tapt en uke. 

Med lokal lagring av filene (forhåpentligvis alle) hadde det vært en smal sak å laste opp filene når belastningen ellers er lav, for eksempel om natten. Nå ser det ut som om vi må lage disse opptakene mellom klokken 0300 og 0600 for å være sikker på at det skal gå bra. Hadde jeg imidlertid hatt tilgang til koden i Mediasite ville jeg i løpet av fem minutter kunne lagt inn rutinen som gjør dette automatisk.


Som andre dårlige system gir Mediasite deg uforståelige feilmeldinger. Det vi gjorde galt her var å stoppe et opptak. Vi måtte restarte maskinen for å få vekk dette tøvet.

Jeg har holdt på med databehandling siden 1969. Dette er aller første gangen at store datamengder er gått tapt. Visstnok har jeg opplevd at det jeg skrev inn de siste 10 minuttene i tekstbehandleren forsvant etter et strømbrudd, men har aldri før tapt timer med arbeid. Idiotien her at Mediasite lagrer filene, men sletter de før de er blitt reddet. Dummere kan det ikke bli!

Eksempelet illustrerer et problem når vi skal ta teknologi inn i undervisningen. Ofte virker systemene bare delvis. Systemene kan ha store mangler i utgangspunktet, de er ofte ikke testet og det virker som om en blir forundret når systemene ikke takler alle brukerne. Alt dette er selvfølgelig håndterbart, men noen ganger drømmer en seg tilbake til tavle og kritt. 

Ganske bra: Canvas

Min skepsis til Learning Management Systems (LMS) er i utgangspunktet ganske stor. Det er ut fra erfaring med de systemene jeg har forsøkt å bruke tidligere - systemer som tvinger meg inn i et opplegg jeg ikke vil ha. Da kom Canvas som en positiv overraskelse. Systemet er enkelt, robust og fleksibelt. Her kunne jeg beskrive min undervisningsform. 

Hovedideen er å tilby en typisk mappestruktur (her kalt moduler) der en kan legge inn tekst, referanser til filer og til eksterne nettsider. Om Mediasite og Uninett har klart å laste opp videoen din, så kan du legge inn lenken her. Fordelen er at du kan bruke systemet som du vil.

Det er fortsatt noen mangler. Vi har problemer med å sette fornuftige statuser på obligatoriske innleveringer. Vi vil ha statuser som levert, godkjent, ikke godkjent m.fl., men er tvunget til å bruke ”fullfør” og ”ufullstendig”. Den første burde i så fall være fullført, men dette skyldes nok en feil. En kan legge inn sine egne statuser, men det må da gjøres for hver oppgave.

For oppsett av innleveringsoppgaver kan en fortelle på hvilket format en skal ha besvarelsen. Det må en oppgi hver gang. Her mangler det mulighet til å legge inn standardverdier som skal gjelde for hele faget. En irriterende side ved Canvas er at jeg må logge inn mange ganger hver dag. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg i det hele tatt må logge inn når jeg bruker systemet fra min kontor PC, der er jeg jo allerede innlogget.

I diskusjoner, oppgaveløsninger m.m. ønsker jeg å bruke bilder og klipp fra skjermsiden. Men Canvas understøtter ikke vanlig lim-inn kommando. Isteden må jeg lagre bildet på skrivebordet, importere det til Canvas og så legge det inn i teksten. Det er altfor tungvint. Bilder må være like dynamisk i bruk som tekst.

Canvas kan åpne filer i et eget vindu. Det fungerer for kjente formater som docx, PDF og for Powerpoint-filer. Men når filreferansen går til en annen type fil, som Canvas ikke kan vise, kommer feilmeldingen over. Filen kan fortsatt lastes ned, men studentene oppdager ikke alltid det. Istedenfor å forsøke å åpne en fil i et ukjent format burde Canvas bare laste ned filen.

En av fordelene med å gi undervisning online er at vi kan få god statistikk om hvordan materiellet brukes. Det har jo nettavisene oppdaget, og de bruker avanserte metoder til å profilere sine lesere. Det jeg ønsker er å få en tilsvarende oversikt over mine studenter. Hvilke moduler har de sett på? Hvor lenge? Hvilke filer har de lastet ned. Slike data kunne brukes til å forbedre undervisningen. Også i ettertid. For eksempel kunne det være interessant å koble statistikken til karakterer. Er en redd for personvernet kan statistikken gjerne presenteres uten navn.

Hovedinntrykket er at Canvas fungerer bra. Det er også tilbakemeldingen fra hjelpelærerne og studentene. De fleste av de mangler som er nevnt over bør kunne rettes opp uten stor innsats. Det er imidlertid viktig at dette blir gjort.