Stiller ut pollen-fotografi

Publisert:20. november 2017Oppdatert:20. november 2017, 08:16

Hva blir makrografi pluss mikrografi? Jo, det blir fotografiene Irene Heggstad skal stille ut på Fotografiens hus i Oslo.

ELMILAB, elektronmikroskopisk laboratorium, ligger under Institutt for geovitenskap. Her er Irene Heggstad ansatt som senior forskningstekniker. På kveldstid har hun det siste halve året leid utstyr på labben og jobbet med det som nå blir stilt ut på Fotografiens hus i Oslo.

Helt konkret er det collager av makrofotografi kombinert med mikrografi hun har laget. Fotografier av planter, hovedsakelig fra Muséhagen, er kombinert med mikrografi av pollen. Pollenkornene er preparert og forstørret opp til tjue tusen ganger i et skanningelektronmikroskop.

Vil vise grenseløs bruk

Til daglig er det vitenskapelig fotografi Heggstad arbeider med, i tillegg til å blant annet lære opp studenter og forskere i bruk av utstyr og prosedyrer på laben.

– Jeg hadde rett og slett lyst til å gjøre noe eget og personlig, og tok kontakt med Fotografiens hus. De ga meg tilbud om en salgsutstilling, sier Heggstad, og understreker at utstillingen er i privat regi.

– Samtidig ville jeg vise hvor grenseløs bruken av vitenskapelig utstyr kan være.

Den forholdsvis regnfulle våren tilbrakte Heggstad i Muséhagen. De dagene det var godt vær, og med god hjelp fra botanikere, plukket hun med seg planter fra det man kan kalle en byflora; rhododendron, roser og tulipaner. Deretter har hun fotografert blomstene og altså tatt mikrografi av pollenkorn.

– Når jeg jobber med forskningsfotografi, manipulerer jeg ingenting. Det eneste jeg gjør er å justere lys og fargebalanse og tar utsnitt. Når jeg har laget disse collagene har jeg heller ikke manipulert noe, selv om det selvsagt er en subjektivitet i at jeg har plukket ut og satt sammen, sier Heggstad.

– Jeg har lagt bilde på bilde oppå hverandre, slik at det som fremstår som ett bilde kanskje reelt er opp mot seks motiv, forklarer hun.

Verdifull last over fjellet

Mikrografiene er i svart-hvitt. Men når de blir lagt sammen med fotografier, sverter fargen over.

– Man kan si at pollenkornene kommer hjem, og får den fargen de egentlig har, sier Heggstad.

På kontorveggen i realfagbygget henger en gul fiol med pollen, printet på aluminiumsplate. Flere av bildene som skal stilles ut er printet på denne måten. Andre er framkalt og rammet inn på tradisjonelt vis. Heggstad skal selv kjøre dem over fjellet.

– Jeg var redd for at bildene skulle bli for søte, sier Heggstad. Hun har vært opptatt av at riktig pollen skal være brukt til riktig blomst. Og mens noen planter har nærmest trekantete pollenkort, har for eksempel stokkrosen noen som ser nærmest taggete ut.

Tirsdag åpner utstillingen i Oslo. Deretter blir det mulig å få se den på Universitetsmuseets Avdeling for kulturhistorie – i pollensesongen neste år.

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed