Slik får studenter og ansatte det i Media City Bergen

Publisert:3. august 2017Oppdatert:3. august 2017, 11:56
Kjell Øvre Helland (til venstre) og Ole J. Mjøs viser rundt i Media City Bergen (MCB), som blir tatt i bruk nå i august. Universitetet er førstemann til å flytte inn. De er godt fornøyde med at UiB-logoen er den mest synlige fra den store foajeen. Foto: Dag Hellesund

I de tre tårnene i Lars Hilles gate åpner Bergens nye mediehus, der studenter og forskere får en sentral plass. – Med realiseringen av Media City Bergen får vi også samlet forskning, utdanning, utvikling og bransje i et felles bygg, sier medieprofessor Ole J. Mjøs. 

Mye har skjedd siden statsminister Erna Solberg la ned grunnsteinen i 2015. Nå er huset klart. På utsiden har den 26 meter lange storskjermen kommet på plass. I Lars Hilles gate arbeides det for fullt med å innrede lokalene.

– Høstens valgsending skal gå herfra, sier prosjektleder Kjell Øvre Helland, og slår ut med armen.

Glassatriet, hvor Kjell Øvre Helland står, vil trolig bli en kjent bakgrunn på norske tv-skjermer. Valgdebatter, Sykkel-VM og Premiere League er noen av sendingene som vil bli ledet fra MCB.

Han er prosjektleder for DigUiB, og skal lede UiBs lærings- og formidlingslab, en av de mange virksomhetene som snart tar plass i de topp moderne lokalene.

Ønsket fra UiB og mediebedriftene har vært klart: Å skape et moderne signalbygg som kan fungere som en hub for Bergens mediefolk, enten de er studenter, forskere, utviklere, teknikere eller journalister.

 Mattilbudet er som i en mathall, hvor du velger mat fra ulike små restauranter. Foto: Dag Hellesund. 

En samlet mediehub
Fra glassvinduet i andre etasje kikker en meterhøy utgave av UiB-uglen ned. UiB vil, som en av partnerene, sammen disponere 2700 kvm i det store bygget.

– Med realiseringen av Media City Bergen får vi også samlet forskning, utdanning, utvikling og bransje i et felles bygg, sier Ole J. Mjøs, professor og faglig leder for institutt for informasjons- og medievitenskaps MCB-satsing.

Senere i august flytter over 200 studenter inn i bygget. De får tilgang til topp moderne redaksjonslokaler, redigeringsrom, flere studio, mac-laboratorium og seminarrom.

Studentene ved de seks nye UiB-studiene skal etter planen samarbeide tett med UiBs forskere og med medieklyngebedriftene, som også flytter inn i huset.

– Avstanden mellom bedriftene, utdanningene, innovasjon og forskning skal være kort, sier Ole J. Mjøs.

Kantinen i første etasje i bygget, er med sine mange små spisesteder åpent både for allmenheten og de som arbeider i bygget. Foto: Dag Hellesund

Med møbler på hjul

I løpet av høsten kommer BA, BT, NRK, TV2 og Vizrt, samt en rekke andre medie- og teknologiselskaper til å være på plass.

Sammen vil de invitere til frokostmøter, seminarer og andre arrangementer. Møblene i UiBs avdeling er på hjul, rommene kan lett tilpasses ulike brukergrupper.

– Det har vært viktig for oss å bygge fleksible rom, som kan brukes til flere ulike formål, sier Ole J. Mjøs.

UiBs studenter og tilsatte får tilgang til nye og moderne rom for opptak og redigering av bilde og lyd. Her ser du et av MCBs nye studio. Foto: Dag Hellesund

Tilbyr UiB-undervisere nye formidlingsformer
Også UiB-ansatte på alle avdelinger og fakultet skal kunne få glede av kompetansen og utstyret i medieklyngen. Kjell Øvre Helland ønsker at den digitale lærings - og formidlingslaben skal være en katalysator som hjelper UiB-ansatte finne nye måter å drive forskning og formidling på.

Oppdraget til MCB er helt klart, forteller Kjell Øvre Helland. I samarbeid med klyngepartnerne i MCB skal de utvikle, teste og implementere nye verktøy og tjenester for undervisning og formidling ved UiB.

– Vi har invitert inn flere miljøer til læringslaben. Vi er også åpne for at fagmiljøer kan invitere seg selv, sier han.

Terskelen inn skal være lav. Virkemidlene skal være enkle å ta i bruk, er planen.

Kjell Øvre Helland og kollegaene hans ved DigUiB vil få arbeidssted i bygget. Foto: Dag Hellesund

Tidens mantra: Endring og omstilling
– Bergens mediehus har fått budsjettene kuttet og har gjennomlidd kraftige nedbemanninger. Finnes de overskudd og vilje til å drive med noe som ikke er definert som kjernevirksomhet?

– Mediebedriftene har måttet finne nye leveveier, nye måter å produsere innhold på og nye måter å tjene penger på. Slik situasjonen er nå, må alle omstille seg. Alle må endre seg. Det er mye usikkerhet om hvordan fremtiden vil bli. Samarbeid, innovasjon, nytenkning, utvikling: Dette er forutsetninger for å kunne fungere i fremtiden, sier Kjell Øvre Helland.

Han mener MCB vil styrke partnerne som skal holde til i huset.

– Dette skal være et kraftsentrum hvor vi både utvikler og synliggjør medieindustrien på Vestlandet.

Vinduene går fra gulv til tak– Det er ikke som at vi flytter inn i et kollektiv uten å kjenne hverandre. Vi har brukt lang tid på å bli kjent, og å bygge tillit, sier Ole J. Mjøs. Foto. Dag Hellesund. 

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed