Liten endring i praksis med rektorutdanning

Publisert:13. juli 2017Oppdatert:13. juli 2017, 12:50
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier de vil jobbe for å gjøre rektorutdanningen enda bedre.

Deltagerne i de ulike rektorutdanningene i Norge er fornøyde med tilbudet, viser ny undersøkelse. Men de endrer i liten grad praksis etter endt utdanning. 

Første delrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen er klar. NIFU og NTNU Samfunnsforskning står bak rapporten.

I 2009 ble nasjonal rektorutdanning for grunn- og videregående skole starter opp. Tilbudet ble opprettet som en del av arbeidet med kvalitetsheving i norsk skole. 

Undersøkelsen viser at deltakerne har høye forventninger til utdanningen. Forskerne tolker dette funnet som at det er et stort behov for tilbudet og at rektorutdanningen har fått et positivt omdømme.

Deltagerne vurderer at utdanningen har relevans for egen praksis, har høy kvalitet og er godt organisert, skriver kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

– Med rektorutdanningen er det etablert en ny form for skolelederutdanning tilpasset rektorenes behov. Interessen for og søkningen til rektorutdanningen er god, og det tyder på at vi treffer, sier Røe Isaksen.   

Les også: Rektor på jakt etter ny rådgjevar

Stor variasjon i tilbudet

Utdanningen går over tre semestre og gir 30 studiepoeng. I 2017 fikk 500 skoleledere plass på studiet. Utdanningen finnes på syv høgskoler og universiteter rundt om i landet: 

Høgskulen på Vestlandet (Sogndal), Handelshøyskolen BI (Oslo og Stavanger),  Norges Handelshøyskole, NTNU (Trondheim, Bodø og Tromsø), Universitetet i Agder, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus, 

Evalueringen viser at det er stor variasjon i hvordan de ulike tilbyderne av rektorutdanningen har organisert studieprogrammene. Samtidig er det klare fellestrekk, blant annet ved at alle legger stor vekt på at deltakerne kobles tett opp mot praksisfeltet og egen organisasjon. 

Vil se på tiltak

Undersøkelsen viser samtidig at deltakerne i mindre grad har endret praksis og forventninger til sin egen rolle. 

– Rektorutdanningen fungerer godt, men evalueringen avdekker samtidig at de ulike tilbyderne har ulike forbedringsområder. Vi vil derfor i samarbeid med utdanningene se på hvilke tiltak som kan være med på å gjøre rektorutdanningen enda bedre, sier Røe Isaksen.

Neste rapport, som kommer om ett år, vil prøve å gi svar på hvorfor skolelederne i liten grad endrer praksis etter endt utdanning. 

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed