Færre studielån går til inkasso

Publisert:8. februar 2017Oppdatert:8. februar 2017, 15:32
Med elektronisk faktura ønsker Lånekassen å gjøre det enklere for kundene å betale tilbake studielånet. I 2010 valgte 54 prosent av Lånekassens tilbakebetalere elektronisk varsling, mot 87 prosent ved inngangen til 2017. Foto: Paul-Erik Rosenbaum/UiB

– Aldri har så få fått purringer som i 2016, og vi ser en soleklar nedgang i inkasso, sier Marianne Andreassen, administrerende direktør i Lånekassen.

Siden begynnelsen av 2000-tallet har trenden vært klar: Tallet på studenter som misligholder studielånet har gått ned. Ferske tall fra Lånekassen viser at 26 100 kunder fikk studielånet sagt opp og overført til Statens innkrevingssentral i 2016 (4 prosent av alle studielån), mot 28 100 i 2013 (5 prosent) og 37 300 i 2005 (8 prosent). Det melder Lånekassen i en pressemelding.

– Det er svært gledelig å se at stadig færre kunder har problemer med å betjene studielånet sitt, sier Marianne Andreassen, administrerende direktør i Lånekassen i pressemeldingen.

De beste betalerne dropper papir
Lånekassen forklarer de positive tallene med at det har blitt lettere å betale regningen i tide. Lånekassen krever nå månedlig tilbakebetaling, og tilbyr avtalegiro og fleksibel forfallsdato. Det har også blitt dyrere å betale studielånet for sent.  

– Vi ser at de som betaler regningen sin med avtalegiro eller e-faktura får færre purringer enn de som benytter papirfaktura. Aller flinkest til å betale i tide er de som velger avtalegiro. Vi har nå over 650 000 tilbakebetalere, og mer enn en kvart million av disse har avtalegiro, sier Andreassen.

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed