Røe Isaksen vil ha flere forskningsprosjekt som engasjerer elevene

Publisert:8. juni 2016Oppdatert:9. juni 2016, 10:20
Torbjørn Røe Isaksen var imponert over prosjektene elever ved Amalie Skram videregående skole hadde fått til rundt bøyen Gabriel, som samler inn data i Store Lungegårdsvann like ved. Kunnskapsministeren ønsker seg mer utdanning der elevene kan bruke teoretisk kunnskap i praksis.

Hver tredje time, hver dag, hele året utfører bøyen Gabriel i Store Lungegårdsvann en måling av vannet som omgir den. Her henter den inn data om blant annet temperatur, klarhet og oksygeninnhold.

Dataene fra bøyen Gabriel blir sendt til en server på Amalie Skram videregående skole. Dette er data som som elevene kan bruke når de skal lære realfag.

– Det handler om å bygge en bro  mellom det teoretiske og abstrakte pensumet i boken og den faktiske fysiske verden og naturen som man lever i, sier Morven Muilwijk.

Han har nettopp levert mastergraden sin ved UiB, og er tilsatt for å arbeide med å utvikle læreverk med basis i dataene fra bøyen Gabriel. 

Begeistret kunnskapsmininsteren
Nå kan undervisningsopplegget med oppgaver og kompendier tas i bruk av elever over hele landet. 

Onsdag var Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var til stede på Amalie Skram for å gjøre den formelle åpningen av nettstedet som skal tilby data fra Gabriel og åpne læringsverktøyet for alle interesserte. 

Her fikk han også en klar melding fra elevene ved Amalie Skram var klar: Konkrete oppgaver hentet fra den virkelige verden, hvor de selv må arbeide seg fram til svaret, oppleves som engasjerende. 
 
– Dette er et modellprosjekt, og helt i tråd med ideen om at norske elever trenger mer fordypning, sa Torbjørn Røe Isaksen. 
 
Forskere ved Geofysisk Institutt har vært sentrale i samarbeidet. Professor Helge Drange ønsker at erfaringene elevene gjør med matematikk, biologi og fysikk skal virke motiverende. 
 
- Ved hjelp av dataene får elevene en bedre forståelse av hvordan man kan forske på vann, land og luft. Disse dataene er med på å gjøre realfag mer forståelig, anvendbart og gøy, sier professor Helge Drange.

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed