Google inn i e-læring

Publisert:30. september 2013Oppdatert:1. oktober 2013, 11:50
Dosent Helge Høivik ved Høgskolen i Oslo og Akershus har stor tro på betydningen for utvikling av nettbasert læring når Google trer inn på MOOC-markedet gjennom etableringen av MOOC.org. Foto: Eva Tønnessen

Google kaster seg inn i markedet for læring over nett og har inngått avtale med EdX, som er startet opp av institusjonene MIT og Harvard. MOOC.org skal lanseres i 2014.

Avtalen mellom Google og EdX og nyheten om at mooc.org skal lanseres kom for noen dager siden. I en pressemelding fra selskapene heter det at hovedmålet med samarbeidet er å videreutvikle den åpen kildekodebaserte læringsplattformen, Open EdX, skriver Høgskolen i Oslo og Akershus uavhengige avis, Khrono.

EdX er et non-profit initiativ og samarbeid mellom de kjente institusjonene Harvard og MIT. På denne denne plattformen tilbys det i dag et par dusin gratis MOOC (massiv open online courses)-baserte kurs.

Mooc for alle
– Når MOOC.org blir en realitet er det en viktig milepæl slik at alle, stor og liten, får en teknologisk plattform til å lage sine egne kurstilbud, poengterer Helge Høivik, dosent på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik selv jobber med utvikling av nye læringsplattformer og har et bredt internasjonalt samarbeid på feltet.

Fastcompany.com skriver at partene bak MOOC.org ser for seg at deres plattform skal ta MOOC-bevegelsen ut fra topptunge prestisjeuniversitet som MIT og Harvard, og at institusjoner, individer og bedrifter verden over kan og vil ta i bruk den nye læringsteknologien.

– Edx og Google har snakket om dette i over et år, forteller Anant Agarwal, direktør i EdX, til Fast Company.

– Fra første stund har Google og EdX delt samme ønske og visjon for å forbedre kvaliteten på utdanning verden over, sier Agarwal ifølge fatscompany.com.

Må satse mer
MOOC-bevegelsen og tilhørende teknologi kommer til å utfordre institusjonene på samme måte som digitalisering og sosiale medier har utfordret papiravisene. Institusjoner som HiOA går en spennende tid i møte, men her gjelder det å følge med i timen, mener Høyvik.

Han peker på at institusjoner som BI har satt av 130 millioner kroner på et år for å satse på eCampus. HiOAs bevilging er bare rundt en tiendepart.

– Innsatsen på dette området framover må styrkes betraktelig, mener Høivik.

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed