Gjør studenter til forskere

Publisert:7. august 2012Oppdatert:2. oktober 2013, 11:18

- Vi vil se på dem som medforskere, sier professor Jill Walker Rettberg.

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier. Snart tar hun imot fem studenter ved det nye emnet "Praktisk forskningstrening i digital humaniora" ved Det humanistiske fakultet.

Studentaktiv forskning har lenge vært et uttalt mål fra Universitetsstyret, og innebærer at studentene i større grad skal bli kjent med hvordan forskning foregår. De skal også levere vitenskapelige bidrag selv.

 Pedagogisk trend

- Jeg tror ikke de tradisjonelle undervisningsmetodene er ferdige, og at det akademiske essayet er dødt. Det kan være en nyttig måte å strukturere tankene på. Men for å forstå multimedia og digital kultur må man faktisk arbeide praktisk med det, sier Scott Rettberg, førsteamanuensis i digital kultur ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier.

Bryter med bokformatet

Sammen med Jill Walker Rettberg og emneansvarlig Patricia Tomaszek skal han slippe fem studenter inn i det det pågående forskningsprosjektet "Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice" (ELMCIP).

Den bergensbygde databasen ELMCIP er en kunnskapsbase for elektronisk litteratur og literaturkritikk. I elektronisk litteratur tas digital teknologi i bruk for å gi teksten flere dimensjoner. Her er poesien gjerne klikkbar, dramaene bevegelige og prosaen kommer med lenker til tekst som andre forfattere har lagt til. Databasen er den største i sitt slag, og vil bli utviklet i en kontinuerlig prosess med forskere og bidragsytere fra hele verden.

Eierskap viktig

Studentene må ha har 60 studiepoeng innen digital kultur eller tilsvarende, eller 60 studiepoeng i allmenn litteraturvitenskap for å begynne på "Praktisk forskningstrening i digital humaniora". Det første halve semesteret skal studentene få en generell innføring i prosjektet. Deretter skal de får arbeide med sitt eget forskningsbidrag til ELMCIP.  De kan fordype seg i den teknologiske oppbyggingen av databasen, selve reisverket. Eller de kan velge å arbeide med innholdet eller designet.

- Studentene skal få eierskap til prosjektet, sier Jill Walker Rettberg.

Med den studentaktive forskningen må studentene prestere daglig, ikke bare på eksamensdagen.

-  Dette blir en mulighet til å gjøre noe praktisk. De får delta i et team med andre akademikere, artikulere problemstillinger og presentere arbeidet sitt for andre. Slik man gjør i den virkelige verden, sier Scott Rettberg.

 

 

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed