Etterprøvbarhet til salgs

Publisert:15. august 2012Oppdatert:15. august 2012, 14:57

Et amerikansk initiativ vil gjøre det vanskeligere å vinne vitenskapelig prestisje med uriktige data.

Problemet med resultater som ikke lar seg reprodusere har fått mye oppmerksomhet i år. I mars ble det kjent at kreftforskere ved det biofarmasøytiske forskingssenteret Amgen i California hadde forsøkt å repetere eksperimenter fra 53 rapporter som har blitt ansett som svært sentrale. I bare seks av tilfellene ga eksperimentet samme resultat.

I Danmark har hjerneforsker Milena Penkowa blitt felt for manglende kontrollforsøk og falske forskningsfunn.

Uavhengig kontroll
Elizabeth Iorns, direktør ved forskningsportalen Science Exchange, har startet et prosjekte kalt Reproducibility Initiative. Dette er en tjeneste som skal søke drive kvalitetskontroll av studier ved å gjenta forsøk for å se om resultatet lar seg reprodusere, melder vitenskapstidsskriftet Nature.com.

Kvalitetskontrollen skal fungere slik at forskere kan sende inn studier til en komité. Denne vil peke ut hvilke eksperimenter som er bærende for studien, som deretter vil bli repetert av et utvalg.

Positive tidsskrift
Initiativet har blitt støttet av tidsskriftforlag som Nature Publishing Group i London og Rockefeller University Press i New York. Ifølge Nature ser de fram til å kunne publisere studier som har blitt etterprøvd og validert.

Når valideringen er ferdig kan forskerne få publisere studien i PLoS ONE. De kan også overlevere primærdata til den åpne tjenesten Figshare.

I første omgang må oppdragsgiver selv betale for å få validert studiene sine. Hun ser for seg at forskerne på sikt skal slippe å betale for replikasjonen selv.

- Trenger ikke være feil
En av de som er kritiske til intiativet er Christopher Haskell ved forskningssenteret Bayer Healthcare’s i San Francisco.

- Selv om et forsøk ikke gir det samme resultatet når det blir førsøkt gjentatt, betyr det ikke at originalstudien er feil. Resultatet kan være riktig, bare vanskelig å reprodusere, sier han til Nature.com.

 

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed