UiB-forskere skal analysere nytten av data i skolen

Publisert:2. juli 2012Oppdatert:9. september 2013, 16:26

En forskergruppe fra UiB har vunnet anbudsrunden om å utvikle indikatorer for læringsutbytte ved bruk av IKT i videregående skole.

Seks forskningsmiljøer fra ulike universiteter i Norge leverte inn søknad til Kommunenes Sentralforbunds FoU-avdeling, og fire av disse var med i finalerunden. Forskningsgruppen Digitale Læringsfellesksap ledet av professor Rune Johan Krumsvik hadde den beste søknaden, og vant derfor oppdraget, heter det i en pressemelding. Gruppen ligger hos Institutt for pedagogikk ved Det psykologiske fakultetet ved UiB. Prosjektet skal utvikle og identifisere indikatorer for å måle effekten av IKT-bruk i videregående opplæring i Norge, og gjøre en første analyse for å vurdere hvor gyldige indikatorene er. Det skal lages indikatorer for godt skoleeierskap, skolelederskap, lærernes evne til pedagogisk IKT-bruk og vurderingsformer, og elevenes kompetanse.

Prosjektet har en økonomisk ramme på 1,5 millioner kroner for 2012 og 2013, og sluttrapporten er ventet ferdig væren 2013.

 

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed