I snakkehjørnet: Amir Massoud Hashemi

Publisert:25. oktober 2006Oppdatert:2. oktober 2013, 09:26

- Jeg brenner som et lys foran tavla og håper at min stråling kan belyse mine studenter, sier matematikk-foreleser Amir Massoud Hashemi, som nylig fikk tittelen “Årets foreleser” ved Mat.nat.

Amir Massoud Hashemi har vunnet matematikkstudentenes hjerte og er kåret til ”Årets foreleser” ved Mat.nat. Han er høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen, men er hyret inn til deltidsjobb som foreleser i matematikk ved UiB. Prisen på 25 000 kroner vil han sende  til Bahá’í-studenter i hjemlandet Iran.

- Hva følte du i det øyeblikket du fikk vite at du var kåret til ”Årets foreleser”?

- Jeg følte meg veldig glad og samtidig veldig ydmyk. Jeg følte at dette er den største æren jeg har oppnådd i hele mitt liv og tenkte på hvor heldig jeg var som fikk denne æren.

- I begrunnelsen for kåringen heter det at du er ”Et friskt pust som har blåst bort støvet som har lagt seg på matematikkbøkene våre”. Hvilke triks bruker du for å få studentene interessert i matematikkfaget?

- Umulig å forklare med ord. Det er best at studentene mine kunne si noen ord her. Jeg har mine egne triks og læringsmetoder. Man bør være tilstede for å oppleve dem. Ellers presenterer jeg emner på min egen måte som er kanskje mer forståelig enn det som står i lærebøker.

- Til Bergens Tidende sier du at de norske lærebøkene er dårlige og at opplæringssystemet i matematikk er forvirrende. Hvorfor mener du at det er slik og hva bør gjøres for å forbedre dette?

- Jeg tenkte først og fremst på opplæringssystemet på ungdomsskoler og videregående skoler.
Det er blant annet 3 viktige faktorer som påvirker studentenes læringsprosess. Lærernes engasjement og læringsmetoder, studentens innsats og undervisningsmaterialet. Jeg synes at lærerne har hovedansvaret og studentens ansvar for egen læring er også meget sentralt. Det blir et forvirrende opplæringssystem når verken lærere eller lærebøker kan formidle budskapet. Og at jeg dermed får studenter som har dårlig bakgrunn i matematikk. Opplæringssystemet er ikke godt nok, etter min mening, til å ta vare på de svakeste eller de flinkeste, og dermed blir begge tapere. Jeg synes likevel at undervisningsopplegget for MAT101 er svært bra der de svakeste får spesialtilbudet ”snublegruppen”, slik at de får anledning å fordype seg mer.

- Hvorfor valgte du undervisning framfor en doktorgrad?

- Da jeg var stipendiat, hadde jeg en deltidsjobb på høgskole. Jeg fikk en telefon om at en av kollegaene mine var havnet på sykehus med en alvorlig sykdom og jeg ble kalt inn å hjelpe hans studenter. Gud velsigne ham, da han døde kort tid etter. Jeg tok permisjon for hjelpe hans studenter. Etter hvert jeg fant ut at jeg helst vil jobbe med mennesker og ikke bare datamaskiner. Etter dette følte jeg at det var dette jeg ville jobbe med for å ha en mer spennende hverdag.

- Hvilket forhold har du  til matematikk?

- Matematikk har vært en del av livet mitt siden jeg var 14 år og jeg synes at matematikk er veldig fascinerende.

- I Iran var du best på gymnaset i matematikk, men kunne ikke fortsette å studere i hjemlandet. Hvordan var det å komme til Norge for å studere matematikk?

- Det var faktisk ikke så vanskelig fordi matematikk har et internasjonalt språk. Jeg fikk beste karakteren i første matteprøve på gymnaset!

- En av dine store interesser er fotball og Barcelona. Hvordan er ditt forhold til Brann etter så mange år i Bergen og hva er det som er så fascinerende med fotball?

- Jeg er selvsagt Brann-tilhenger! Det som fascinerer meg med fotball er spenningen og utforsigbarheten. Man kan gjette hvordan en spennende film kan utvikle seg og ende, men du vet aldri hva skjer i fotball neste minutt. 90 minutters spenning er fantastisk! 

- Hvordan forbereder du deg til en forelesning og hva er det du gjør annerledes enn dine kollegaer siden du klarer å engasjere studentene i så stor grad?

- Jeg trenger ikke å forberede meg mye siden jeg har tenkt gjennom ting jeg underviser i, i mange år. Men jeg forbereder meg mentalt, om hva jeg skal begynne med og hvordan jeg kan forenkle vanskelige emner. Målet er å forenkle slik at det blir mer forståelig for mine studenter. Jeg er begeistret over matematikken og er meget glad i å undervise. Jeg brenner som et lys foran tavla og håper at min stråling kan belyse mine studenter. Det er det Bahá’í liv handler om: Å brenne som et lys og belyse verden! Siden barndommen fortalte mine foreldre at min oppgave i denne verden er å tjene menneskeheten. Det er på denne måten man kan tilegne seg gode egenskaper. Jo mer du gir fra deg, desto mer får du. Jeg har erfart: Gir du med kjærlighet alt du har inni deg, så får du mye, mye mer tilbake.

På Høyden krever at du bekreft e-postadressen din før du kan poste innlegg. Les også våre debattregler

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Abonner på På Høyden nyhetsbrev feed